Bikes in Brabant

Bikes in Brabant

13-02-2006 21:14 Laatste update: 30-04-2018 03:44

Het is koud en nat buiten.

Toch is zojuist het motorrijseizoen geopend. Op de Nationale Motorbeurs zie je wat er komen gaat op straat. Spring achterop bij Ingeborg.

De Brabanthallen in Den Bosch. De tweede Nationale Motorbeurs. Niet bepaald 100% Design maar ik houd nou eenmaal van motoren. Je kunt hier kijken maar ook kopen. Er zijn aanbiedingen, een enkele primeur, en attracties zoals een straalmotor aangedreven truck, een simulator waarin je de een Grand Prix rijdt terwijl je hem ook voelt, en het verhaal van Mirjam Pol, de winnaar van het damesklassement in de laatste Parijs-Dakar. 'Een gemoedelijke en gezellige beurs', aldus woordvoerder Wim Lute.


Primeur: de Kawasaki ER-6n. Let op het neusje!


Ik vind het vooral erg rustig. De biergarten is verlaten en er is geen beursbabe te zien. Af en toe demonstreert een standhouder een meertonige hoorn. Sssst joh! Het is vrijdag, dat zal het zijn. Of wacht de motormuis op de motorbeurs in Utrecht die donderdag begint? Echte primeurs zie je op beide beurzen niet. Motorfabrikanten presenteren hun nieuwe modellen namelijk in november. Dat is ook de reden dat er dit voorjaar geen MotoRAI is. Die is een half seizoen verschoven naar november. Op de MotoRAI worden echter geen motoren verkocht, je mag er alleen naar kijken.


Tijdens de beurs wordt deze Suzuki GSXR1000K6 voor bijna 4000 euro gepimpt.


Pimp my bike, luidt het seizoensmotto. Mikis van Es van Motorhuis Langezwaag weet er alles van. Een Suzuki GSXR1000K6 wordt terplekke opgewaardeerd met de onderdelen die ernaast aan een rek hangen. De onderdelen aan het rekje is 3500 tot 4000 euro waard. 'Een goeie pimpbeurt verbetert souplesse, verlaagt het gewicht en verbetert het sturen en de vering', zegt Van Es. 'Met die carbon kapjes en vederlichte uitlaat verhoog je niet alleen de attentiewaarde. De toch al 195 pk sterke Suzuki wordt ook motorisch bijgeregeld met bijvoorbeeld een CDI unit, een regelbare injectie. Dan kun je tot 170 km/u in de eerste versnelling en in zeven seconde naar 200 km/u.' Ter vergelijk: een Lamborghini Diablo sukkelt in 4 seconde naar 100 km/u.


Born to be blond?


Drie uur later, ik begin me te vervelen. Goedbekeken is de beurs er voor twee typen rijders. Voor de racers, al of niet op het circuit, calt er veel te tunen. En de chopperrijders kunnen los op accessoires met leer en Indianen erop, of een bekerhouder voor op de bike. Maar waar blijft de motor als dagelijks vervoermiddel? Er zijn steeds meer mensen die motorrijden om files in het woon-werkverkeer de baas te kunnen. Die gaan niet voor een gebodypainte dame of steelgitar bandje in lange leren jassen. Ik wacht op een tanktas die ook zakelijk toonbaar is, een oplossing hoe je je kleren ongekreukt mee neemt, en tanken zonder je handschoenen en helm af te zetten. Volgend jaar dan maar?


Mijn favorieten: de KTM Duke, Cagiva Raptor en eigenlijk elk model Buell.