De smaak van Nokia

De smaak van Nokia

20-10-2005 01:14 Laatste update: 30-04-2018 04:15

Florine Kerkmeer

Het hoofdmenu bestond uit 3 gangen.

De tussengerechten uit de nieuwe 7360, 7370 en de 7380 van Nokia. Florine schoof aan tafel en kreeg een voorproefje van de modellen.


Het mag met 2,1 miljard verkochte mobiele telefoons dan goed gaan met Nokia, het merk lijkt te worstelen met haar imago in een markt waar de concurrent op de hielen zit, ‘connecting people’ een achterhaald uitgangspunt lijkt en alles alleen nog maar draait om het begrip ‘lifestyle’.

Voor de nieuwe l’Amour collectie die Nokia woensdagavond in het Amsterdamse Odeon presenteerde, was het bedrijf te rade gegaan bij diverse trendwatchers, waaronder Li Edekoort, om vast te stellen wat de behoefte, danwel lifestyle is van de consument anno 2006. Conclusie: wij willen authenticiteit, luxe, unieke handgemaakte producten met echte persoonlijkheid en veel aandacht voor detail en versieringen aan de buitenkant. Diezelfde kenmerken waren volgens Nokia overigens ook te zien op de Parijse catwalks. Daarbij zijn de ‘sleutelwoorden voor succes in 2006’: zekerheid, vakmanschap en sensuele materialen. Dat je ‘t weet.


Nokia 7360 :: oa VGA camera, FM-radio en mp3-beltonen (200 euro)


Bij de tweede gang van Thaise curry met gepureerde kokkels en orchideëen begon het te dagen: hi-tech is uit mits verpakt in een sophisticated jasje. Begrippen als authenticiteit, organische structuren en van ver gehaalde etnische invloeden verbloemen letterlijk de leegheid van de race om meer megapixels of opties en het daaruit voortvloeiende koopgedrag en blijken weinig meer dan decoratieve elementen die doelbewust moeten afleiden.


Nokia 7370 :: oa 1,3 megapixel camera, stereoluidsprekers en videobeltonen (300 euro)


Nokia 7380 :: toetsloos keuzebord, 2 megapixel camera, spraakgestuurde nummerkeuze en mp3-speler (500 euro)


China, Peace & Love, Belle-Epoque... Bij het toetje met bladgoud was het niet alleen de champagne die me inmiddels deed duizelen van de ‘nostalgische verwijzingen en onverwachte tegenstellingen’. Uiteindelijk begreep ik wat ik op mijn bord had liggen: een mousse van lifestyle met een vleugje gebakken lucht en de nieuwe prêt-à-porter fashioncollectie van Nokia in de smaken S, M of L.

De modellen hangen begin 2006 in de winkels.