Nu met elektromotor

Op pad met de nieuwe Porsche Cayenne e-Hybrid

Porsche Cayenne e-Hybrid test review
14 mei om 22:00
Laatste update: 14 mei om 22:19

Porsche heeft een nieuwe plug-in hybride Cayenne. Wij reden er mee door Zuid-Frankrijk.

Porsche nam ons mee naar Zuid-Frankrijk voor de introductie van de nieuwe Cayenne E-Hybrid. Onze autoexpert Rutger kon niet en dus klom zijn vaste chauffeur Bram Willemse achter het stuur van deze gloednieuwe Duitse SUV met 462 pk. Een tweegesprek.

De Cayenne is de auto die Porsche gered heeft. Zonder de SUV zou het Duitse merk naar alle waarschijnlijkheid al failliet zijn geweest. Je kunt dus klagen dat dit geen échte Porsche is, maar dat komt op hetzelfde neer als mensen die het sneu vinden dat de banketbakker uit het dorp, waar ze nooit kwamen, verdwenen is. Laten we dus even van onze morele high horse afstappen en in de Cayenne springen.

De auto had in 2010 nog maar 380 pk, 4 jaar later al 416 en nu dus 462 pk. Alleen de elektromotor perst er al 136 paardenkrachten uit en 400 Nm koppel. 

Bram: "Hij mag dan groot en log zijn. Als je achter het stuur kruipt, de dempers op hun hardst instelt en de Sport(+)-modus activeert, dan kruipt het waar je dacht dat een SUV je niet kon krijgen. Elke vezel gaat op scherp en je hart maakt een sprongetje. Je bent de grote verslinder. Van asfalt, bochten en elke slome Kangoo die je in de weg zit. En benzine natuurlijk."

Hij kan dus hard, 44 kilometer op elektriciteit rijden en verhullen dat hij meer dan 2000 kilo weegt. Maar zijn er ook nog leuke nieuwe speeltjes aan boord?

Bram: "Ja! Niemand had het misschien door, maar Porsche had tot nu toe nog geen enkele auto met een Head-Up Display (HUD). Een feature die je aandacht op de weg helpt te houden door praktische informatie in je voorruit, op het asfalt te projecteren. In de Cayenne E-Hybrid maakt het zijn debuut en we hadden het graag getest. Helaas was het in ons testmodel niet aanwezig."

Lekker dan. Ook écht nieuw speelgoed dat je wel kon testen? 

Bram: "In een Cayenne zijn bochten al snel krap, dus het is fijn dat ie helpt bij het ontwijken van paaltjes. Zelfs stoepranden worden voor je ontweken, mocht je voor de nieuwe 22" velgen gaan. Waar het echt los zal gaan, is met Porsche Innodrive. Dit systeem combineert navigatiesysteem, active lane keeping en adaptive cruise control. Een systeem waarvan Porsche claimt dat het 3 km vooruit kijkt en bijvoorbeeld op basis van het verloop van de weg (horizontaal en verticaal) accelereert en afremt."

"In de brochure vertelt Porsche ook trots dat het rotondes herkent. Misschien zijn ze daarop iets te trots, want onze navigatie benoemde elke rotonde weer als aankomstdoel. We konden er wel om lachen, maar hopen dat dit ook uit kan."

"Last but not least is er Remote Park Assist. Je kunt binnenkort met je telefoon je Cayenne inparkeren. Dat wil zeggen dat de Cayenne zelf kan fileparkeren als je achter het stuur zit en zolang je het P-knopje ingedrukt houdt. Maar mocht je klemgezet zijn, dan rijd je ‘m gewoon even een stukje naar voren of achteren met de Porsche Connect-app. James Bond, eat your heart out!"

Heb je ook nog TV's uit het raam gegooid of de politie afgeschud tijdens de persintroductie? 

Bram: "Nee, maar batterijspecialist Philip Ulrich van Porsche had nog wel een mooi verhaal. Toen het R&D-team de eerste versie van de Panamera hybridemotor (die aan de basis ligt van deze Cayenne) op de testbank zette, bleek het een vuurspuwer. Er kwam 100pk meer uit dan ze hadden verwacht. Met als resultaat een vlam uit de uitlaat van een halve meter."

"Waar je verwacht dat er toen een of ander noodprotocol in werking werd gezet en men verder zou zoeken naar efficiëntie, blijkt er in de ontwikkeling bij Porsche ook ruimte voor lol. Ulrich vertelt met twinkelende ogen dat alle collega’s verzamelden, de lichten uit gingen en er nog even extra hard gas werd gegeven." 

Inmiddels is het met dat soort spielerei wel schluss toch? Die Cayenne kan geen vuur spugen?

"Helaas niet."  

Foto's: Bram Willemse

Lees meer over:

Deel via