Robot-ontwerper

Algoritme bedenkt bestseller t-shirt

© Myntra

Kunstmatige intelligentie bedenkt bestseller t-shirt
9 juli om 15:53
Laatste update: 9 juli om 18:50

Twee AI-systemen hebben samen de bestseller voor een Indiase modewebshop bedacht.

Het 'Moda Rapido Men Olive Green & Yellow Colourblocked Round Neck T-shirt' is een van de bestsellers op de Indiase modewebshop Myntra. Maar het shirt is niet ontworpen door een ontwerper, maar door twee algoritmes. Dat schrijft The New York Times in een artikel over de invloed van algoritmes op de modewereld.

Het ene algoritme genereert aan de lopende band nieuwe designs voor kledingstukken, terwijl het andere algoritme checkt of deze designs wel in de lijn van Myntra's vorige kledingstukken past en of het niet al eerder gedaan is. Aan het grote aanbod is te zien dat de algoritmes voor een flinke stroom kleding zorgen.

Ook voor inkopers

Algoritmes worden niet alleen gebruikt om nieuwe kleren te ontwerpen, maar ook om te voorspellen wat de klanten volgende maand gaan kopen. Verkoopt een artikel in een bepaalde kleur, materiaal of met een type mouw goed, dan is de kans groter dat dit soort producten in de komende maand ook goed gaan verkopen. Dat nemen de inkopers mee in hun keuzes.

Kledingboxen

Niet alleen de Indiase webshop maakt grof gebruik van algoritmes in de mode. Zo zijn er verschillende diensten voor kledingboxen, die elke week of maand kledingstukken opsturen naar abonnees. Deze worden uitgezocht door persoonlijke fashionstylers, maar zij worden ondersteund door algoritmes. Een rijtje met mogelijke kleding waar de klant op dat moment behoefte aan heeft, wordt alvast klaargezet.

In het artikel van The New York Times komen nog een handvol andere bedrijven aan het woord die allemaal in meer of mindere maten algoritmes laten beslissen over wat wel en wat niet in te kopen. Ook de creatieven moeten tegenwoordig naar de pijpen van AI dansen.