Nederlandse architecten ontwikkelen een concept waarbij voormalige vrachtschepen tot villa’s in een park worden getransformeerd.
Je kijkt vreemd op als je straks in dit landschapspark rondwandelt. Tussen het groen tref je een stuk of tien vrachtschepen aan, op het droge. De wanden van de voormalige binnenvaartschepen zijn opengemaakt, zodat in het laadruim lichte en riante woningen ontstaan met ramen en terrassen, daar waar ooit het water langs de huid vloeide.
Het woonconcept Marine-doc estate herbruikt boventallige schepen als luxe woon- en werkruimtes op het land. Waar die woonboten terecht zouden kunnen komen? “We zoeken naar gebieden die nog niet toegankelijk zijn voor het publiek zodat Marine-doc Estate maatschappelijke en groene waarde kan toevoegen,” aldus Joost van Rooijen van Studio Komma architectuur, dat samen met ontwikkelaar Enterprise Partner, interieurarchitect Studio Kees Marcelis en landschapsarchitect Buro Poelmans Reesink voor het plan tekent.
Dat kan een nuttig plan zijn in navolging van het gebied De Ceuvel, waar ook woonboten op het droge liggen. Op die manier is het mogelijk te werken en te wonen op anders verboden verontreinigde grond. Zonder die bodem aan te raken, terwijl in tien jaar tijd de grond zichzelf reinigt. Zo zou ook zo’n estate moeilijke plekken bruikbaar kunnen maken, voor bewoners en bezoekers.
Voor de happy few?
De planmakers hebben voor ogen dat dit landgoed met bootvilla’s een openbaar park wordt. Door slimme zichtlijnen, gerichte ligging en samenspel van de schepen is de privacy van de bewoners gewaarborgd. Wordt het een luxe villawijk voor de happy few?
“Er zijn vast oud-schippers die hier gebruik van willen maken, mensen die met pijn in hun hart na 40 jaar van hun boot af moeten. Of juist een voor woonboten compleet nieuw publiek,” aldus Renate Meijer, initiatiefnemer van woonbotenplatform VLOT. “Natuurlijk juicht VLOT dit soort initiatieven toe. Maar het zou zo goed zijn als er samengewerkt wordt met partijen uit de scheepswereld die er al ervaring mee hebben.” Er zijn bijvoorbeeld werven gespecialiseerd in het ombouwen van vrachtschepen naar (duurzame) woonboten.
Niet helemaal circulair
De makers noemen hun project circulair bouwen, maar dat blijkt vooralsnog wat opportuun. "De woningen zullen inderdaad niet 100 procent circulair zijn op het niveau van circulariteit dat de woning na gebruik weer volledig demontabel is. Wat we doen is het hergebruiken van de scheepscasco’s en deze opwaarderen tot unieke woningen. Door de indeling zeer flexibel te maken (volledig vrij) kan de woning ook na gebruik worden ingezet voor andere doeleinden. Materialen die we toevoegen, zoals puien, zullen inderdaad zoveel mogelijk demontabel worden geplaatst zodat deze naderhand weer kunnen worden hergebruikt."
Twee locaties in Nederland
De ambitie is om in Nederland twee Marine-doc estates aan te leggen. Internationaal komen er nog eens 16 locaties bij. Op het moment is het consortium op zoek naar locaties, waarna de details en uitvoering van het estate concreter zullen worden.
Hoeveel geld je voor zo’n woonschip mag neertellen, is ook pas dan bekend.