highlight de highlights

Markeer met je marker wat onderbelicht bleef

Stabilo reclame markeert dames voor eerherstel
18 juli 2018 om 14:27
Laatste update: 18 juli 2018 om 14:42

Wat een fantastische advertentie voor markers, waarin tegelijkertijd vergeten stukjes geschiedenis gemarkeerd worden.

Hoe simpel kan het zijn. Stel, je mag een reclamecampagne verzinnen voor Stabilo, de maker van markeerstiften ofwel highlighters. Hoe ga je met zo’n klein kantoorartikel een groots bereik krijgen?

De nieuwste advertentie Highlight the remarkable voor Stabilo laat zwart-wit foto’s zien van historische bijeenkomsten. Maar dan op de juiste plek gemarkeerd met een gele streep, om datgene wat impliciet bleef expliciet te maken. Een theekransje met Lise Meitner, de natuurkundige die kernsplitsing ontdekte waarbij de Nobelprijs naar haar partner ging omdat zij een vrouw was. De first lady Edith Wilson, die na haar man verlamd raakte alle presidentiele taken overnam. De mission control werkvloer van NASA tijdens de Apollo 11 missie. Met een spotlight op Katherine Johnson, de dame helemaal achteraan die de wiskundige berekeningen maakte waardoor de Apollo 11 veilig terug kon keren. Het boek en de film Hidden figures (aanrader) laten heel confronterend zien hoe dat in de tijd van rassenscheiding in zijn werk ging. Lego bracht een set Women of NASA uit.

Het eerherstel is een prachtige manier om de functie van markeren ofwel highlighten te laten zien en tegelijkertijd mee te liften op een actueel sentiment. Dat wat over het hoofd gezien is, wordt onder de aandacht gebracht. Daarom ook een gele streep voor het Duitse reclamebureau DDB dat de campagne Highlight the remarkable bedacht. DDB zegt bij succes nog meer dames die over het hoofd gezien zijn te markeren. Wie moeten dat volgens jou zijn? Reageerders noemen alvast de eerste vrouwelijke ingenieur bij NASA JoAnn Morgan, die ook op de afgebeelde foto staat maar niet opvalt. Omdat ze niet is gemarkeerd.

Lees meer over:

Deel via