De soap rond fietsoverkapping Veloplu is nog niet voorbij. De communicatie tussen de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) en Design Compass, het bedrijf achter de paraplu voor e-bikes, ging mis. Daardoor dacht het bedrijf dat de Veloplu aan de eisen van een subsidieregeling voldeed, terwijl dat niet zo is.
Eerst zouden ondernemers gebruik kunnen maken van een fiscale regeling voor e-bikes met een overkapping. Althans, daarmee adverteerde Design Compass. Dat klopt niet, zei de RVO vervolgens. De Veloplu voldoet niet aan de eisen: een overkapping mag niet afneembaar zijn en moet de fietser helemaal bedekken. Dat is niet het geval bij de fietsparaplu van Design Compass.
Dit besluit zorgde voor grote verbazing bij Design Compass. Begin dit jaar heeft RVO namelijk toegezegd dat het gevaarte wel aan de eisen voor de fiscale regeling voldeed. Een misverstand, volgens de RVO. Het bedrijf had het niet goed begrepen. Maar uit een e-mail in handen van RTL Z blijkt nu dat een medewerker van de RVO in februari 2018 wel degelijk zegt dat de Veloplu aan de zogenoemde MIA/Vamil-regeling voldoet.
In reactie op een verzoek tot informatie over de fiscale regeling antwoordt een adviseur MIA/Vamil dat het dak "in overeenstemming met onze eis 'overkapping van niet-flexibel materiaal' is". Als het systeem ook nog elektrische trapondersteuning heeft en energie opslaat in lithiumhoudende accu's is het akkoord.
Aanvragen afgewezen
De e-mailschrijver die de RVO om meer informatie vraagt geeft in zijn bericht aan dat de overkapping afneembaar is en op foto's is te zien dat een fietser nooit helemaal bedekt zal zijn. Daar wordt in de reactie van de RVO in februari niet op gewezen, terwijl dat nu de gronden blijken te zijn waarop aanvragen van tientallen fietsers wordt afgewezen.
Een woordvoerder van de RVO erkent nu dat er niet goed is gecommuniceerd. "Heel betreurenswaardig, voor alle partijen", noemt hij de ontstane situatie.
'Wij lijden schade'
Marc Jacobs, van Design Compass, blijft ontevreden. "Wij lijden schade, dat mag duidelijk zijn", zegt hij tegen RTL Z. Hij zegt het inhoudelijk niet eens te zijn met de afwijzing van de RVO en heeft geen goed woord over voor de wijze van communiceren.
De Veloplu blijft wel in de verkoop, maar zonder gunstige fiscale voorwaarden. "Dat wordt een ander verhaal, met een andere marge. Maar we gaan in gesprek met de RVO over onze producten die we in 2019 lanceren", aldus Jacobs.
Ook de RVO zegt in gesprek te willen met Design Compass.