Legaal elektrisch steppen of skaten? Bijna onmogelijk
Het ís mogelijk om legaal met een elektrische step op de openbare weg te rijden, maar makkelijk is het niet.
Heb je net een elektrisch skateboard, e-step of hoverboard gekocht, mag je hem niet gebruiken. Over het algemeen zijn alle afwijkende vervoermiddelen met een (elektrische) motor verboden op de openbare weg in Nederland, maar er zijn uitzonderingen. We leggen je in deze video uit hoe het zit.
Waarom verboden?
Alle voertuigen met een motoraansturing moeten in Nederland goedgekeurd worden door de RDW voordat ze op de openbare weg mogen. Bij voertuigen zoals een snorfiets of een scooter is dit over het algemeen geregeld door de fabrikant of door de dealer, maar bij vreemde, nieuwere elektrische voertuigen meestal niet. Zonder RDW-goedkeuring zijn ze alleen legaal op eigen terrein.
Als je toch het vervoersmiddel op de weg wit krijgen, moet je dus een keuring aanvragen en misschien zelfs langs bij de minister.
Keuring normale bromfiets
De makkelijkste weg is het voertuig te laten keuren als normale bromfiets. Je betaalt 307 euro, brengt het voertuig naar de RDW en de instantie gaat na of het aan alle wettelijke eisen voldoet.
Maar daarvoor zijn de hoverboards, skateboards en steps niet voor geschikt. Ze moeten namelijk onder andere twee remmen hebben, luchtbanden (en dus niet rubber), een zitplek, een linkerbuitenspiegel en een dimlicht, achterlicht en een rode retroreflector. Nu zijn er steps die dat allemaal hebben, maar die zien er meer uit als een scootmobiel dan als een step.
Keuring bijzondere bromfiets
Sinds een paar jaar is er de mogelijkheid om voertuigen die niet als bromfiets gekeurd kunnen worden, toch op de openbare weg te krijgen. Dat gebeurde na de introductie van Segway-stascooter in Nederland. De aanvrager moet bewijzen dat het voertuig minstens net zo veilig is als een bromfiets.
Voor toestemming moet een ellenlang formulier worden ingevuld, waarbij ook allerlei veiligheidsonderzoeken moeten worden uitgevoerd en toegevoegd waaruit blijkt dat het veilig is.
De aanvraag wordt dan niet gedaan bij de RDW, maar bij de minister van Infrastructuur en Milieu. Als hij/zij deze aanvraag goedkeurt, wordt het naar het RDW gestuurd voor de technische keuring.
Iedereen kan deze aanvraag doen, maar dit is zoveel werk dat het eindelijk alleen voor een fabrikant of importeur interessant is om te doen. Tot nu toe heeft geen enkele opvouwbare elektrische step, elektrisch skateboard of hoverboard de stempel 'bijzondere bromfiets' gekregen. De meeste toegewezen 'bijzondere bromfietsen' zouden niet misstaan voor een bejaardentehuis, maar de Fatmax Kickscooter begint er op te lijken. We maakten een overzicht voor je.
Geen e-bike
Aangezien de meeste steps en skateboards niet harder gaan dan 25 kilometer per uur, zou je denken dat het wellicht ook door kan gaan als elektrische fiets. Deze hoeven namelijk niet RDW-gekeurd te worden. Maar de definitie van een step of skateboard gaat niet op voor fiets.
Daar komt bij dat elektrische fietsen alleen trapondersteuning hebben: als je stopt met trappen, stopt ook de motor. Dat is in het geval van de step of skateboard niet zo.
Dan lijkt het nog een optie om het voertuig te zien als een gehandicaptenvoertuig. Dit staat namelijk los van RDW-keuring. Maar het is moeilijk om te bewijzen aan de politie dat je de e-step of skateboard nodig hebt voor je handicap.
Conclusie: erg lastig
Het is zo goed als onmogelijk om als individu een elektrische step, elektrisch skateboard of hoverboard goed te laten keuren voor de openbare weg. Om door te gaan als 'normale' bromfiets is het te bijzonder en het is voor een individu bijna niet te doen om een voertuig het hele proces van een 'bijzondere bromfiets'-keuring te geven.
Het is wachten op het moment dat een fabrikant of importeur zijn e-step, e-skateboard of hoverboard laat goedkeuren. Voor het hoverboard staat de deur op een kier, voor de elektrische step lijkt er ook nog wel een mogelijkheid, maar de kans dat een e-skateboard wordt gezien als even veilig als een bromfiets, is wel erg klein.
Subscribe je op ons YouTube-kanaal voor meer video-reviews met elektrische voertuigen.