Audi presenteert de komende weken twee elektrische auto's. De e-tron wordt in september officieel onthuld en later deze maand maakt Audi's elektrische supercar zijn debuut. "Er is opeens haast", stelt Brights autotester Rutger Middendorp.
Audi, onderdeel van het Volkswagen-concern, is begonnen met een klein elektrisch offensief. De volledig elektrische e-tron wordt eind dit jaar op de markt gebracht. Audi organiseerde al een statische introductie, gevolgd door een pre-introductie in de VS. En in persberichten geeft het merk uit Ingolstadt op over de bijzondere eigenschappen van zijn eerste elektrische auto's, zoals de prestatie dat 30 procent van het bereik (in de WLTP-test) wordt gehaald met teruggehaalde remenergie.
Bekijk ook onze video over de pre-launch van de Audi e-tron in de VS.
Heilige graal
Zelfs Audi's concept-supercar, die op 23 augustus op Laguna Seca wordt getoond, is een elektrische auto. De plaatjes suggereren een herinterpretatie van de wagen waarmee VW de Pikes Peak Challenge overtuigend afrondde.
Goede sier maken met elektrische conceptauto's is al een tijd de rigueur, maar vaak bleef het bij gezinswagens of luxe auto's. Dat Audi nu zelfs de heilige graal voor de autoliefhebber als 'full electric' presenteert, is wel een doorbraak. Toen Tesla in 2011 met de Model S kwam, was er geen ander automerk dat verwachtte dat er succes behaald kon worden met een elektrische auto in dat segment. Maar nadat in belangrijke markten de Tesla bijzonder goed verkocht, werden de grote automakers ook wakker.
Ineens haast
Alleen duurt het dan nog een paar jaar voordat je een model op de markt kunt hebben. Omdat het nu zonneklaar is dat elektrische auto's de toekomst zijn - is het niet omdat ze schoner zijn, dan wel omdat ze goedkoper zijn om te rijden - is er opeens haast.
Zolang de auto's nog niet de fabriek uit rollen, moeten we het doen met persberichten en conceptcars om ons te overtuigen dat ook Audi een merk van de toekomst is.
Like Bright op Facebook voor meer tech-video's