Volvo-concept: slapen in de zelfrijdende taxi
Volvo voorspelt dat we in de toekomst met zelfrijdende taxi's slapend naar onze bestemming rijden. Het bedrijf onthulde vandaag een concept voor zo'n autonome robottaxi.
Hoe zien de auto's van de toekomst eruit? Autofabrikanten proberen die vraag inzichtelijk te maken door de ontwikkeling van conceptauto's: auto's die nooit op de markt gaan komen, maar wel de visie van het bedrijf vangen.
Volvo presenteert vandaag de nieuwe conceptauto 360c met een poëtisch filmpje waarin de eerste auto pas na anderhalve minuut in beeld komt. Maar dan heb je ook wat. De Volvo 360c is een auto waarin zowel geslapen als vergaderd kan worden. De auto heeft een groot transparant dak van glas en rijdt volledig autonoom.
Lange afstanden met robottaxi's
In de video zet Volvo zich af tegen efficiëntie, het toverwoord waar zo'n beetje alle vindingen uit Silicon Valley op zijn gebaseerd. "Zijn we in ons streven naar efficiëntie, de empathie voor de reiziger kwijtgeraakt?" vraagt Volvo zich af.
Er is geen tijdlijn voor deze auto en waarschijnlijk gaat hij ook nooit op de markt komen. Volvo's hoofd strategie noemt het concept tegenover The Verge 'een gespreksstarter'. Het bedrijf verwacht een toenemende vraag van passagiers die met een taxi langere afstanden tussen grote steden willen afleggen en daar speelt dit concept ook op in.
De auto's van de toekomst?
De Volvo 360c is zeker niet de eerste conceptauto die uitgaat van meer dan alleen rijden in een auto. Zo is de Renault EZ-Go ook een auto zonder stuur en in het e-Palette-concept van Toyota is een auto zelfs een anonieme pod, die kan veranderen van sportschool tot café.
Volvo wil rond 2021 zijn eerste zelfrijdende auto op de markt brengen. Het bedrijf verwacht dat in 2025 een derde van alle verkochte auto's zelfrijdende zijn.
Zelfrijdende Ubers
Volvo is ook betrokken bij de ontwikkeling van autonome taxi's. Zo sloot de fabrikant vorig jaar een deal met Uber over de levering van auto's die voor zelfrijdende taxi's gebruikt kunnen worden. Uber testte zijn zelfrijdende technologie in Volvo XC90's rond meerdere Amerikaanse steden, maar het bedrijf zette het project stop nadat een van de autonome testauto's een overstekende voetganger doodreed.