Eind dit jaar heeft bijna de helft van alle Amerikanen een slimme speaker, voorspelt softwarebedrijf Adobe na een onderzoek.
Bij de introductie van Amazons eerste speaker met spraakassistent in 2014 werd er maar vreemd gekeken naar de 'praatpaal'. Maar in Amerika zijn slimme speakers inmiddels niet meer weg te denken.
Softwarebouwer Adobe heeft nu een onderzoek gepresenteerd waarin het voorspelt dat aan het eind van dit jaar 48 procent van alle Amerikanen een slimme speaker in huis heeft. Op dit moment is dat 32 procent, blijkt uit het onderzoek.
Shoppen en grappige vragen
Veruit de meeste eigenaren van slimme speakers gebruiken de apparaten voor het aansturen van muziek (70%) en het checken van het weer (64%). Iets meer dan de helft (53%) stelt grappige vragen aan de speaker. Verder valt op dat 46 procent het nieuws checkt en 30 procent winkelt via de speaker.
Uit het onderzoek blijkt ook dat eigenaren van slimme speakers veel makkelijker tegen apparaten praten in het nabij zijn van anderen. 72 procent van de eigenaren van slimme speakers voelt zich op z'n gemak om met computers te praten waar andere mensen bij zijn, ten opzichte van 29 procent van de niet-eigenaren. Kortom: Amazon Alexa, Google Assistent, Microsofts Cortana en Apples Siri raken ingeburgerd.
Subscribe je ook op het Bright YouTube-kanaal