Zet deze zonnebril op en alle schermen gaan 'op zwart'
'Magische' bril?

Zet deze zonnebril op en alle schermen gaan 'op zwart'

01-10-2018 20:13 Laatste update: 20:12

Met deze zonnebril lijken alle televisies en computerschermen om je heen ineens uit te staan.

Geen zin in al die schreeuwerige schermen om je heen? De nieuwe zonnebril IRL (In Real Life) filtert de schermen die om je aandacht vragen 'weg'. Het lijkt met de bril op alsof de schermen uitgeschakeld staan. En daarvoor heeft de bril geen ingebouwde elektronica nodig.

De bedenkers van de IRL Glasses kwamen op het idee na het lezen van een artikel over Casper Privacy Film, een bedrijf dat filters op ramen plakt, waardoor de schermen in vergaderzalen van buitenaf gezien donker worden. Dat heeft IRL ook voor elkaar gekregen, maar dan met de glazen van een zonnebril.

Het werkt met 'horizontaal gepolariseerde glazen' die 90 graden gedraaid worden. Dat zorgt voor een blokkade van het licht van allerlei schermen. Dit is te vergelijken met de privacyschermen die ervoor zorgen dat omstanders niet kunnen meekijken op het scherm van je laptop.

Niet voor alle schermen

De anti-schermbril heeft wel beperkingen. Zo werkt het alleen voor LCD- en LED-schermen en niet voor OLED. Ook werken niet alle computerschermen mee en vrijwel alle smartphones blijven ook gewoon zichtbaar als je de bril op hebt. De makers geven aan dat dit voorlopig zo is, maar dat er wordt gewerkt aan een optie die wél alle schermen kan wegfilteren.

Design

Het design van de bril is geïnspireerd op de film 'They Live' uit 1988. Daarin werd een magische bril gedragen om alle advertenties te blokkeren.

In een interview met de BBC geeft IRL-bedenker Ivan Cash toe dat de bril niet voor alle situaties geschikt is. Zo kan het ongemakkelijk zijn om de bril in een kroeg te dragen. "Maar in een taxi, waar je tegen een groot scherm aan moet kijken, kan het handig zijn."

39 dollar

De bril is te koop vanaf 39 dollar via de crowdfundcampagne op Kickstarter. Doelstelling is om de brillen in april 2019 naar de kopers op te sturen, maar zoals altijd bij crowdfundcampagnes is het onzeker wanneer (en of) de producten daadwerkelijk worden geleverd.

Kijk ook: slimme zonnebril Snapchat Spectacles 2 getest

Meer tech-video's? Subscribe je op het YouTube-kanaal