Auto-innovatie

Deze airbags zitten aan de buitenkant van je auto

Airbags op je autodeuren
26 februari om 17:52
Laatste update: 26 februari om 17:51

Airbags in de binnenkant van auto's zijn al decennia gemeengoed, maar waarom zitten ze niet ook aan de buitenkant? Een Duits bedrijf introduceert een airbag die zich vlak voor een ongeluk aan de buitenkant moet opblazen.

Airbags zijn erg goed in het voorkomen van mens op metaal contact. Heb je een aanrijding, dan blijk je opeens in een cocon van agressief ontplooiende kussens te zitten. Ongelukken waarbij airbags de overlevingskansen niet groot genoeg maken, zijn meestal situaties waarbij de buitenkant van de auto dermate ingedeukt wordt dat er simpelweg weinig meer op te vangen valt. ZF Friedrichshafen AG werkt al tien jaar aan een airbag die dat gedeeltelijk zou kunnen oplossen. 

Opgeblazen voor het ongeluk 

Het Duitse bedrijf heeft een airbag ontwikkeld die langs de deuren omhoog komt aan de buitenkant van de auto. In 100 milliseconde heb je een auto die lijkt te kunnen drijven. In tegenstelling tot een gewone airbag worden deze externe bubbels opgeblazen voordat een ongeluk plaatsvindt.

Radar, lidar en een camera proberen een ongeluk te voorspellen en blazen dan de airbag op, zodat de deuren beschermd zijn. Niet alleen is er de dikte van de airbag, die je een stukje verder van de bumper van de andere auto houdt, de klap wordt ook verdeeld over een groter oppervlak. 

Bij Volvo uit motorkap

Wil je heel graag een airbag aan de buitenkant van je auto, dan zul je het voorlopig even met de Volvo V40 moeten doen. Die heeft een airbag die uit de motorkap bij de voorruit springt. ZF Friedrichshafen moet nog wat juridische hobbels wegnemen én een automaker overtuigen om zijn systeem af te nemen.