'Marketing voor extremisten'

CEO Disney: 'Hitler had sociale media geweldig gevonden'

11 april 2019 om 19:25
Laatste update: 11 april 2019 om 21:59

Disney-CEO Bob Iger zegt dat Adolf Hilter sociale media geweldig had gevonden, omdat ze zorgen voor een 'smal wereldbeeld'.

Iger kreeg donderdag de Humanitarian Award van het Simon Wiesenthal Center, een Joodse mensenrechtenorganisatie die zich toelegt op het levend houden van de herinnering aan de Holocaust. Iger zette zich scherp af tegen de gevolgen van sociale media, meldt Variety.

"Hitler had sociale media geweldig gevonden. Het is het meest krachtige marketingmiddel waar een extremist ooit op zou kunnen hopen", aldus Iger. "Sociale media reflecteren per definitie een smal wereldbeeld, en filteren alles dat onze opvattingen uitdaagt terwijl het onze overtuigingen alsmaar bevestigt, en onze diepste angsten versterkt."

'Sociale media slokken publieke debat op'

Iger vindt dat sociale media haat verspreiden, en ervoor zorgen dat mensen ten onrechte het idee krijgen dat iedereen dezelfde mening heeft. "Haat en angst slepen ons opnieuw de afgrond in", vindt Iger. "We worden eraan herinnerd dat haat vele vormen kent, en zich soms vermomt als angst, wrok of minachting. Het slokt het publiek debat op en maakt ons land onherkenbaar voor wie nog steeds gelooft in beleefdheid, mensenrechten en goed fatsoen."

Iger roept Amerikanen op om meer te eisen van gekozen politici. De Disney-topman kreeg zijn prijs uitgereikt door filmproducent Jeffrey Katzenberg. Die zei: "Hoeveel ik Bob ook smeekte, hij wilde niet meedoen aan de presidentsverkiezingen". Wel houdt Iger fondsenwervingen voor Democratische senaatskandidaten.

Volg Bright op YouTube voor meer tech-video's