Toyota bouwt stad van de toekomst
Woven City

Toyota bouwt stad van de toekomst

09-05-2020 12:27 Laatste update: 12:27

De stad Woven City aan de voet van mount Fuji in Japan moet volledig connected worden.

Volgend jaar wordt de stad van de toekomst volgens Toyota gebouwd. Het Japanse autobedrijf ziet Woven City als een levend laboratorium dat een fulltime thuis is voor onderzoekers en wetenschappers die autonomie, robotica, persoonlijke mobiliteit, smart homes en kunstmatige intelligentie (AI) in een realistische leefomgeving gaan ontwikkelen en testen.

Woven City komt te liggen aan de voet van Mount Fuji, de hoogste berg van Japan. Er wonen straks 2000 Toyota-medewerkers en hun gezinnen, gepensioneerden, wetenschappers en partners van Toyota Motor Corporation. 

Autonome voertuigen

Toyota is een autofabrikant en dus is mobiliteit een thema. De straten in Woven City worden onderverdeeld in drie typen: een voor alleen snellere voertuigen, een voor een mix van voertuigen met een lage snelheid, persoonlijke mobiliteit en voetgangers en een promenade voor alleen voetgangers.

Toyota test daar ook besturing door kunstmatige intelligentie. In de stad zijn alleen volledig autonome en elektrische voertuigen te vinden, zoals de Toyota e-Palette.

Huisrobots

De woningen in Woven City worden uitgerust met de nieuwste technologieën voor menselijke ondersteuning, zoals huisrobots die bewoners assisteren bij het dagelijkse leven.

Ook zijn de huizen voorzien van sensoren die met kunstmatige intelligentie de gezondheidstoestand van bewoners checken, zorgdragen voor basisbehoeften en het dagelijkse leven gemakkelijker maken. 

Volledig duurzame stad

De stad wordt volledig duurzaam. De gebouwen zijn van duurzaam hout gemaakt met traditioneel Japans houtsnijwerk dat deels geproduceerd wordt door robots. Het ontwerp van de Woven City is van de Deense Bjarke Ingels Group (BIG) die ook het Google hoofdkantoor en het Sluishuis in Amsterdam bouwt.

De stad draait volledig op waterstof, als brandstof voor auto’s en om huizen mee te verwarmen. De daken van gebouwen worden bedekt met fotovoltaïsche panelen die zonne-energie opwekken als aanvulling op energie uit brandstofcellen. De vraag is wel hoe die waterstof voor de auto en de brandstofcel geproduceerd wordt. Bij de productie van waterstof gaat energie verloren. Waterstof als brandstof is dus niet erg zinnig. Waar waterstof wel nuttig voor is, is voor het opslaan en transporteren van een overschot aan energie uit bijvoorbeeld windmolens en zonnepanelen. Waterstof is dan de energiedrager waaruit je met een brandstofcel elektriciteit maakt.

Start bouw begin 2021

Het klinkt allemaal erg futuristisch. Toch wordt al begin volgend jaar met de bouw gestart. Dan wonen in Woven City 2000 mensen 'in de toekomst'.