Thuiswinkel.org, de belangenverenging voor webwinkels, adviseert Nederlandse webshops om de retourtermijn van bestellingen tijdens de coronacrisis te verlengen naar 30 dagen.
Consumenten hebben standaard 14 dagen de tijd om producten uit een webwinkel terug te sturen. Dat kan lastig zijn nu mensen zoveel mogelijk thuis moeten blijven, stelt belangenvereniging Thuiswinkel.org. Webwinkels worden opgeroepen om hun termijn vrijwillig naar minimaal 30 dagen te verlengen.
Consumenten zijn door het coronavirus in een belangrijke mate afhankelijk van webshops in Nederland, stelt de vereniging. "Dit brengt een verantwoordelijkheid met zich mee voor de branche als vitale sector", zegt Thuiswinkel.org-directeur Wijnand Jongen.
Pakketdiensten
De organisatie vraagt webwinkels de termijn te verlengen en klanten daarover duidelijk te informeren. De verlenging heeft voordelen voor zowel webwinkels als vervoerders, denkt Thuiswinkel.org.
"Veel webshops en vervoerders geven aan dat in sommige sectoren volumes fors zijn toegenomen. Vervoerders geven aan dat zij de forse toename van het aantal online bestellingen vooralsnog aankunnen, maar laten ook weten dat zij erg gebaat zijn bij een verruimde retourtermijn. Als er meer tijd is om pakketjes terug te sturen, zal de druk in de komende weken verlaagd worden", aldus Jongen.
Zonder reden
Het standaard retourrecht van 14 dagen is op Europees niveau geregeld. Het recht is vrij ruim: consumenten mogen een product binnen de 14 dagen zonder opgaaf van reden terugsturen. Dat mag ook als het product uit de verpakking is gehaald, zodat producten daadwerkelijk geprobeerd of gepast kunnen worden. Die wet blijft bindend, de verruiming naar minstens 30 dagen is een advies.
Eerste indruk: de nieuwe iPad Pro
Volg Bright op YouTube voor meer tech-video's