Toyota werkt samen met Hino aan een vrachtwagen die op waterstof rijdt. Het bereik zou (sterk afhankelijk van de lading) tot 600 kilometer moeten bedragen.
Toyota werkt samen met Hino aan een vrachtwagen met waterstofceltechnologie: de Hino Profia FR1AWHG. Het is een elektrische vrachtwagen zonder accu, maar met een klein waterstoffabriekje aan boord. Het komt neer op twee keer de aandrijflijn van de bestaande waterstofauto Toyota Mirai, maar dan in een vrachtwagen. Het resultaat: een truck met 600 kilometer elektrisch bereik.
Snel tanken
De Japanse automaker ziet veel heil in waterstof. Met name omdat er sneller mee te tanken is. De technologie blijft voor personenauto's achter, omdat er weinig vulstations zijn en er als gevolg weinig waterstofauto's gemaakt worden. Dat terwijl de elektrische auto met accu zich juist snel ontwikkelt, met hogere laadsnelheden en groeiend rijbereik.
De elektrische vrachtwagen is tot nu toe nog niet echt van de grond gekomen. Busjes die binnen een klein gebied moeten bezorgen kunnen prima elektrisch zijn met een batterij aan boord, maar voor vrachtwagens zijn de accu's te zwaar voor de gewichten die ze moeten trekken en afstanden die ze moeten maken.
Ervaring met waterstof
De waterstofcel is voor vrachtvervoer een geloofwaardige concurrent. Toyota heeft flink wat ervaring met waterstof. Met de eerder genoemde Mirai, maar ook met de stadsbussen van Caetano en het waterstofvaartuig Energy Observer.