Wachten op groen

Verkeerslichten blijven op rood: snelle e-bikes niet herkend

© Bright

speed pedelec e-bike stoplicht verkeerslicht detectielus elektrische fiets
27 maart 2020 om 11:50
Laatste update: 27 maart 2020 om 17:51

Fietsers met een speed pedelec, een snelle e-bike, merken dat hun rijwiel vaak niet wordt herkend door de detectielussen in het wegdek. Daardoor springt het verkeerslicht niet op groen.

Hierdoor kan het voorkomen dat mensen met speed pedelecs minutenlang voor rood licht moeten wachten, tot er een auto komt die het probleem voor hen oplost. De snelle e-bikes, die tot 45 km/u kunnen, zijn verplicht op de rijbaan te rijden.

"Het is een kwestie van afstellen van de detectielussen die verzonken zijn in het wegdek. Het werkt op metaal en gewicht en daar zit het probleem. Maar te licht afstellen, betekent dat het verkeerslicht op te veel bewegingen reageert", zegt Robert Hulshof van het CROW-Fietsberaad vrijdag in De Telegraaf.

Rotterdam

In Rotterdam mogen speed pedelecs per 1 april met een speciale ontheffing wél op het fietspad rijden. Daar geldt dan wel een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur.

Hulshof snapt dat Rotterdam een uitzondering gaat maken. "De speed-pedelec-rijder voelt zich vaak onveilig tussen auto’s en vrachtwagens. De fietsen kunnen wel 45 kilometer per uur, maar het is lastig om continu die hoge snelheid vast te houden, terwijl het snelle verkeer de 50km/u moeiteloos aantikt. Dat zorgt voor ergernis van beide kanten.”

E-bike kopen? Dit moet je weten:

Geen nieuwe e-bike missen? Abonneer je op het Bright YouTube-kanaal.

Volg al onze updates over elektrische fietsen.