Spotify-topman Daniel Ek verwacht dat Apple in de toekomst steeds opener zal worden, maar er is volgens Ek nog een lange weg te gaan.
Ek zegt dat de toenemende openheid van Apple het gevolg is van klachten van ontwikkelaars en groeiende druk uit de politiek rond vermeend machtsmisbruik. Dat zegt de Spotify-topman in gesprek met Bloomberg.
Spotify diende een jaar geleden een klacht tegen Apple in bij de Europese Commissie. Volgens de muziekdienst misbruikt Apple zijn positie als uitbater van de App Store. Spotify en andere diensten moeten Apple 15 tot 30 procent van de opbrengst van abonnementen betalen als die via de App Store worden afgesloten. Zo'n meerprijs zit niet op Apple Music, oneerlijk vindt Spotify.
'Gaat de goede kant op'
Apple Music kent ook al langer functies die voor Spotify niet te gebruiken waren, zoals bediening via Siri en een Apple Watch-app. Op dat vlak heeft Apple inmiddels al wat stappen gezet. Spotify is sinds iOS 13 wel via Siri te gebruiken. Later kunnen gebruikers ook zelf kiezen welke apps op iOS zij als standaard-app willen gebruiken, en zou de Apple HomePod-speaker opengesteld worden voor diensten als Spotify.
Volgens Ek gaat het wat dat betreft de goede kant op, toch is er volgens de topman nog een lange weg te gaan. "Op de lange termijn verwachten we dat Apple zich open zal stellen", aldus Ek. "We vinden het erg bemoedigend dat we eindelijk Siri kunnen gebruiken, en dat we producten kunnen maken voor de Apple TV en Apple Watch, iets dat we tot voor kort niet konden doen."
Spotify blijft de grootste
"Maar er zijn nog veel, erg veel stappen te gaan tot Apple's platform als eerlijk kan worden gezien", vindt Ek. Spotify heeft inmiddels 286 miljoen gebruikers, waarvan er 130 miljoen een betaald abonnement hebben. Daarmee is het Zweedse bedrijf nog steeds de marktleider, gevolgd door het Chinese QQ Music met 120 miljoen betalende gebruikers en Apple Music met 60 miljoen betalende abonnees.
In het westen is QQ Music niet beschikbaar, en is Apple de enige Spotify-concurrent van formaat. Andere rivalen zoals Tidal en Deezer hebben minder dan 10 miljoen betalende gebruikers.
Nooit een overname
Ek liet ook weten niet geïnteresseerd te zijn in welke overname dan ook. Een vaak geopperde overname door Netflix ziet de topman niet zitten. "We zitten in een unieke overgangsperiode waarin mensen zelf kiezen waar ze naar willen luisteren, wanneer ze dat willen."
Ek wijst op de verschuiving van kort entertainment naar veel langere, inhoudelijke media zoals podcasts. Spotify investeert in zijn eigen podcastplatform, voor Ek een koers die zich aan investeerders zal uitbetalen.
Maak kans op deze elektrische brommer:
Volg Bright op YouTube voor meer tech-video's