'Weinig animo voor eten bestellen via slimme speaker'
Stemassistenten

'Weinig animo voor eten bestellen via slimme speaker'

18-06-2020 12:29 Laatste update: 12:31

Slechts 5 procent van de Nederlanders met interesse in technologie heeft wel eens een maaltijd via een slimme speaker zoals de Google Home besteld.

Dat blijkt uit onderzoek van etenbezorgdienst Deliveroo dat Bright voor publicatie heeft ingezien. Er werd gesproken met 304 Nederlanders van 18 jaar en ouder die geïnteresseerd zijn in technologie. 

Daarmee heeft het overgrote merendeel van de respondenten nog nooit eten met een slimme speaker besteld. Gemiddeld bestelt de onderzochte groep twee keer per maand eten, waar ze maandelijks zo'n 27,30 euro aan kwijt zijn.

Tien procent is positief

Slechts tien procent van de testgroep is positief over het gebruik van een chatbot, slimme speakers, spraakgestuurde software of wearables om eten mee in huis te halen. Daarmee lijkt het merendeel vooralsnog te kiezen voor traditionelere bestelvormen. Zo'n 42 procent van de respondenten heeft het liefst dat een maaltijd per fiets wordt bezorgd.

Drones

Wel denkt 39 procent dat het in de toekomst waarschijnlijk is dat bezorgingen via drones worden gedaan. Twintig procent ziet het wel zitten om bezorgmaaltijden in de toekomst te betalen met een gezicht- of vingerafdrukscan.

Biologisch

De helft zegt bereid te zijn meer te betalen als de maaltijd biologisch of de verpakking biologisch afbreekbaar is. Gemiddeld willen vrouwen meer voor een biologische maaltijd betalen dan mannen.

Google Nest Wifi: router met slimme speaker