Unilever stopt met reclames op social media in VS
Online reclames

Unilever stopt met reclames op social media in VS

26-06-2020 16:28 Laatste update: 17:11

Levensmiddelengigant Unilever plaatst in de VS voorlopig geen reclames meer op de sociale netwerken Facebook en Twitter.

Dat zegt het Nederlands-Britse bedrijf tegen de Wall Street Journal. Unilever haalt de gepolariseerde Amerikaanse politiek, racisme en haatdragende berichten aan als reden. De reclamestop geldt 'in elk geval voor de rest van het jaar'. 

Unilever laat weten dat het blijven adverteren op de drie sociale media "geen waarde toevoegt" voor mensen en de samenleving. Het bedrijf stelt dat "het huidige complexe culturele landschap" nieuwe eisen stelt aan verantwoordelijke bedrijven. Die zouden moeten leren, reageren en actie ondernemen om een veilig en vertrouwde digitale omgeving mogelijk te maken.

De advertentiestop geldt vooralsnog alleen voor reclames die aan gebruikers in de Verenigde Staten zijn gericht. Of Unilever ook overweegt om in andere landen te stoppen met reclames op de socialmediaplatforms, kon het bedrijf niet zeggen. "We hebben gezien dat de situatie in de VS zodanig is dat we deze beslissing hebben genomen", aldus een woordvoerster

Meerdere bedrijven doen mee aan boycot

Meerdere grote bedrijven zeggen in de hele maand juli geen advertentieruimte in te kopen bij Facebook en Instagram. Het protest is gericht op het onvermogen van Facebook om de verspreiding van onjuiste informatie en nepnieuws op het platform te stoppen.

IJsmaker Ben & Jerry’s, filmstudio Magnolia Pictures, telecomprovider Verizon en sportmerk Eddie Bauer hebben zich bij het initiatief 'Stop Hate For Profit' aangesloten.

De campagne is gelanceerd door onder andere de Anti-Defamation League, de NAACP, Sleeping Giants en Free Press. Ook kledingmerken Patagonia en The North Face hebben gezegd mee te doen met de Facebook-reclameboycot.

 

Unilever houdt de mogelijkheid open om zijn boycot ook na dit jaar te verlengen. De boycot betekent niet dat Unilever minder geld uitgeeft om zijn merken als Dove, Magnum, Lipton en Vaseline aan de man te brengen. Het advertentiebudget van de Amerikaanse tak wordt bij andere media besteed.

Trump

De kritiek van de organisaties richt zich met name op nepnieuws, racistische content en posts van president Trump die door veel mensen gevaarlijk worden gevonden. Hij zou meerdere malen hebben aangezet tot geweld.

Facebook-ceo Mark Zuckerberg hield vervolgens vol dat Facebook niet zal ingrijpen. "Ik vind dat Facebook geen scheidsrechter van de waarheid moet zijn als het gaat over wat mensen allemaal online zeggen. Dat is niet wat privébedrijven horen te doen."

Zuckerberg liet later weten dat het bedrijf toch overweegt het inhoudsbeleid te herzien. Hij zei ook dat Facebook wil werken aan meer transparantie over zijn besluitvorming. 

Instagram-musea: hier maak je mooie selfies