Eerste indruk: Sony's nieuwe camera is interessant voor videomakers
Camera's

28-07-2020 14:21 Laatste update: 29-07-2020 13:31

Stijn Goossens

Na vijf jaar heeft Sony een nieuwe camera in de full-frame Alpha 7S-serie aangekondigd. De camera is vanaf september verkrijgbaar voor 4200 euro. Bright probeerde al een preproductie-exemplaar.

De nieuwe Sony Alpha 7S III-camera komt vijf jaar na de introductie van de voorganger op de markt. Een behoorlijke tijd, wat ook zichtbaar is aan alle verbeteringen die zijn doorgevoerd. De camera lijkt een versie overgeslagen te hebben, om met een klapper aan nieuwe functies weer te verschijnen.

Een aantal belangrijke nieuwe specificaties op een rij:

Ondersteuning voor 4K 100fps-opname

10-bit 4:2:2 kleurdiepte in alle resoluties

Verbeterde AF (met oog-autofocus)

Verbeterde stabilisatie

Horizontaal omklapbaar touchscreen

Overzichtelijker navigatiemenu

Beeldkwaliteit

De Sony A7S III heeft een vernieuwde 12,1MP full-frame sensor. Geen grote cijfers, maar de camera is dan ook voornamelijk bedoeld voor video. De S-serie van de A7-cameralijn presteert al langer geweldig in lage lichtomstandigheden, maar in deze versie zijn er vooral stappen gemaakt op andere gebieden.

De camera filmt nu 4K-kwaliteit in 25, 50 en 100 frames per seconde (fps) en in full-HD zelfs tot 240fps. De beelden in 4K zien er haarscherp uit en de camera lijkt geen moeite te hebben met de verwerking van de beelden. Bij 4K 100fps is er echter een kleine crop (1,1x), nog altijd een grote vooruitgang ten opzichte van de A7S II, die in full-HD 100fps zelfs 2,2x crop had.

De 10-bit kleurdiepte, in alle resoluties en frame rates, zorgt voor veel meer mogelijkheden in de kleurbewerking. Ook het dynamisch bereik van de camera is flink verbeterd, met maar liefst 15 stops bereik. Daarnaast ondersteunt de camera 16-bit RAW-video (tot 4K 50fps) naar een extern opnameapparaat, via een grote HDMI 2.1-output. De HDMI-poort is daardoor een stuk steviger en betrouwbaarder dan de mini-HDMI in de meeste systeemcamera’s.

Naast een verbeterde 5-assige in-body stabilisatie is nu ook een optionele elektronische Active-stabilisatie toegevoegd die het beeld softwarematig tijdens of na het filmen met een 10 procent crop extra kan stabiliseren. Tijdens ons gebruik van de A7S III beviel de stabilisatie ons goed, maar het vervangt nog altijd geen stabilizer.

De afgelopen 5 jaar heeft Sony flinke verbeteringen gedaan aan de autofocus van nieuwe Alpha-camera’s zoals de A6600 en A7III. Ook de S-serie krijgt nu de snelle nieuwe autofocus met oog-detectie en tracking. Onze eerste indruk van de autofocus is veelbelovend. De camera reageert snel op beweging, volgt gezichten en ogen nauwkeurig en schakelt vlug en subtiel tussen focuspunten. De focussnelheid is in zeven niveaus in te stellen. Het nieuwe aanraakscherm achterop maakt het ook mogelijk om gemakkelijk met aan te geven waar de camera op moet focussen.

Onze eerste videobeelden met de A7S III:

Nieuw ontwerp

De camera is qua uiterlijk ook flink op de schop gegaan. De body is dikker geworden en heeft een verbeterd passief koelsysteem. Hierdoor is het mogelijk geworden om 4K tot 100fps slow motion-beelden te filmen. Daarnaast heeft de camera nu de grotere en zuinigere Z-batterij van Sony. Hierdoor is volgens Sony de accuduur met 30 minuten verbeterd, dit hebben wij nog niet kunnen testen. De grip ligt beter in de hand en de plaatsing van de knoppen is veranderd. De opname-knop is bijvoorbeeld verplaatst naar boven, even wennen.

Een verrassende vernieuwing is het horizontaal omklapbare aanraakscherm dat we voor het eerst zagen in de Sony ZV-1 vlogcamera. Met dit nieuwe aanraakscherm introduceert Sony ook sinds lange tijd een nieuw menusysteem dat geschikt is voor het touchscreen. Onze eerste indruk is erg goed. Het menu is overzichtelijker en heeft een korte leercurve. Het is nog altijd een Sony-menu met de vloekende kleuren, maar het werkt vlug en soepel.

Sony geeft aan dat het nieuwe menu niet naar oudere camera’s komt, maar dat nieuwe modellen uit de Alpha-lijn dit menu mogelijk ook zullen krijgen.

Tot slot ondersteunt de camera niet alleen SD-kaarten, maar ook CF Express Type A. Een nieuwe variant van het opslagtype dat veelal gebruikt wordt in het hogere segment voor het snel lezen en schrijven van hoge hoeveelheden data. Dit is dus handig voor het filmen van 4K 100fps zonder compressie. In hetzelfde slot voor CF Express past ook de SD-kaart. Dit maakt de camera veelzijdig in gebruik voor zowel recreatief als professioneel gebruik.

De nieuwe Sony A7S III-camera heeft veel grote verbeteringen gekregen en is een interessante keuze voor zowel semi-professionele als professionele videomakers.

Met een prijs van €4200 voor de body is hij goedkoper dan de nieuwe Canon R5 (€4549), een camera die met 8K 30fps RAW en 4K 120fps zeker concurreert met Sony. Beide modellen zal Bright langer testen en vergelijken.

Volg ook het Bright YouTube-kanaal.

Mooiere vakantiefoto's maken: