Apple stelt privacymaatregelen uit na klachten Facebook
Advertenties

Apple stelt privacymaatregelen uit na klachten Facebook

3 september 2020 om 19:33
Laatste update: 3 september 2020 om 19:38

Apple stelt een reeks privacymaatregelen uit tot begin 2021. Facebook klaagde recent over het nieuwe beleid, dat het bedrijf veel geld op de advertentiemarkt zou kosten.

Apple was van plan om de privacyregels rondom advertenties in iPhone-apps aan te scherpen met iOS 14. Deze grote software-update wordt later in september verwacht. Een woordvoerder vertelt aan Reuters dat de privacy-aanpassing is uitgesteld naar volgend jaar.

Adverteerders zouden niet meer zomaar reclame gepersonaliseerde mogen tonen zonder dat hiervoor toestemming is gegeven. Gebruikers krijgen de vraag in beeld of deze advertentievorm is toegestaan.

Krimp van 50 procent

Eén van Facebooks advertentietakken zou zijn omzet hierdoor met 50 procent zien krimpen, vreest het bedrijf. Andere reclamebedrijven delen deze zorg: ze denken dat Apple een significant deel van hun inkomsten zal tenietdoen door de strengere privacyregels.

Door de regels uit te stellen tot volgend jaar, wil Apple reclamebedrijven langer de tijd geven om te voldoen aan de nieuwe regelgeving. Dat is ook de voornaamste reden voor het uitstel die Apple geeft: er lijken geen plannen te zijn om het beleid te wijzigen.

Dit is er nieuw in iOS 14