Mercedes CLA 250 E: hoe MBUX de auto slimmer maakt
Bright Duurtest

Mercedes CLA 250 E: hoe MBUX de auto slimmer maakt

9 november 2020 om 09:12
Laatste update: 9 november 2020 om 09:12

De Mercedes CLA 250 E plug-in die Rutger Middendorp voor de Bright Duurtest rijdt heeft het onvolprezen MBUX aan boord. Dat systeem is binnenshuis ontwikkeld en geeft de Mercedes veel van zijn aantrekkingskracht.

Rutger Middendorp reviewt auto's voor Bright. Deze maand: de Mercedes CLA 250 E. spraken we Nils Schanz over wat het besturingssysteem van Mercedes (MBUX) kan en in de toekomst zal brengen. In de CLA konden we zijn claims testen. 

Beter dan Carplay?

Ik was van plan om alle infotainmentsystemen van automerken met elkaar te gaan vergelijken. Maar in praktijk klik ik met de meeste auto's meteen door naar Apple Carplay. Heb ik Flitsmeister opeens in het scherm, navigeer ik via Google Maps waar ik al mijn favorieten in heb staan én weet ik dat de interface lekker werkt. Schanz gaf aan dat MBUX zoveel meer kan dan Carplay, dat het voor een gebruiker toch interessanter is om het bij de eigen interface te houden.

Na drie weken moet ik hem gelijk geven. "Hé Mercedes" verstaat me beter en kan de temperatuur van de auto veranderen en navigatie geven die ook via Augmented Reality mij de weg wijst. 

Aangenaam karakter?

De Google Assistant vind ik soms nogal bijdehand. "Prima. Ik doe twee dingen open". Met een sarcastisch toontje. Soms een voorgeprogrammeerd grapje. Ik vind een beetje humor best ok, maar dan moet het wel echt een goede grap zijn.

Mercedes wil een neutrale assistent. Geen Duitse (of anderstalige) humor en geen bijdehante opmerkingen. Nou, Mercedes doet precies wat er van haar verwacht wordt en verstaat mij in 95% van de gevallen in één keer goed.

Als ik de aandrijflijn van comfort naar elektrisch wil instellen kan ze dat echter niet. Gemiste kans. Ik vind het ook vrij irritant dat ik elke keer "hé Mercedes" moet zeggen. Maar het wekwoord kan ik helaas niet aanpassen. 

Integratie met smart home

Op termijn wil Mercedes met mijn smart home kunnen integreren. Maar op dit moment praat de Mercedes nog niet met bijvoorbeeld mijn gordijnen of slimme lampen. Jammer, want dat zou toch wel te regelen moeten zijn.

Slimmigheidjes

Voor mij zit de grootste aantrekkingskracht in de kleine, vernuftige ideetjes. De Augmented Reality-navigatie maakt het net iets makkelijker om de juiste afslag te nemen. Maar een supersimpel idee als dat de auto weet wanneer je voor een stoplicht staat en dan camerabeeld van het stoplicht naar je middenconsole stuurt, dat is heel eenvoudig en heerlijk in gebruik. 

Komende week volgen onze conclusies.

Rutger Middendorp reviewt auto's voor Bright. Deze maand: de Mercedes CLA 250 E. Volg de updates.

Kijk ook: review Mercedes EQC