Sociale media

'Forum voor Democratie gaf meeste uit aan Facebook-advertenties'

politieke partijen advertenties facebook nederland
17 november 2020 om 10:36
Laatste update: 17 november 2020 om 10:53

Forum voor Democratie heeft de afgelopen maanden van alle politieke partijen het meeste geld uitgegeven aan advertenties op Facebook. Op Google gaat D66 aan kop.

Een nieuw dashboard moet de transparantie vergroten rondom het online voeren van politieke campagnes voor de Tweede Kamerverkiezingen volgend jaar. In het door de Universiteit van Amsterdam ontwikkelde ICDS Verkiezingsobservatorium is te zien hoeveel advertenties een politieke partij heeft ingekocht op welk platform, en hoeveel geld daaraan is uitgegeven.

Zo valt op dat Forum voor Democratie (FvD) koploper is op Facebook, met sinds 1 september 192 advertenties waaraan tussen de 29.000 en 52.000 euro is uitgegeven. De reclames worden bovendien vaker aan mannen getoond dan aan vrouwen, terwijl dat bij bijvoorbeeld GroenLinks andersom is. De Facebook-reclames van FvD zijn in totaal ruim 8 miljoen keer bekeken, gevolgd door die van het CDA (2,7 miljoen) en de VVD (2 miljoen).

Op het advertentiesysteem van Google is D66 juist koploper, met 344 advertenties ter waarde van ruim 40.000 euro. Over politieke advertenties op Snapchat waren nog onvoldoende gegevens beschikbaar.

Gepersonaliseerd

De gegevens zijn afkomstig van de techbedrijven zelf en worden binnenkort aangevuld met data van Who targets me?, een programma waarmee internetgebruikers zelf kunnen achterhalen wie zijn politieke advertentiepijlen op hem richt.

De onderzoekers achter het dashboard willen met de website inzichtelijk maken hoeveel advertenties er op onlineplatforms worden ingekocht, hoeveel geld eraan uitgegeven wordt, wie de advertenties te zien krijgen en hoe ze worden gepersonaliseerd op individueel niveau.

Zijn techreuzen te machtig?