'Geen toevalstreffer'

Ajax wereldwijd aan kop op TikTok: 'Extreme uitschieter'

22 januari 2021 om 18:56
Laatste update: 22 januari 2021 om 20:47

Ajax scoorde in december beter dan alle andere voetbalclubs ter wereld, tenminste op de video-app TikTok. De Amsterdamse club voert de wereldwijde TikTok-ranglijst van voetbalclubs aan. "Je moet korte, vlotte content maken die het herbekijken waard is."

Ajax had in december in totaal 5,4 miljoen 'interacties' (reacties en likes) op zijn TikTok-account. De Amsterdamse club staat daarmee bovenaan de lijst van alle voetbalclubs wereldwijd, gevolgd door Liverpool (4,2 miljoen interacties) en Manchester United (3,3 miljoen). 

De enorme groei op TikTok is volgens Ajax grotendeels te danken aan één filmpje, dat wereldwijd 33 miljoen keer is bekeken, van de goal van Lassina Traoré tegen Atalanta Bergamo in de Champions League.

"Een extreme uitschieter", zegt Ajax-woordvoerder Miel Brinkhuis. "Het juichen van Traoré na dat doelpunt maakt het in combinatie met de gebruikte muziek tot een unieke video. Je hoort hem keihard schreeuwen in een leeg stadion. Zoiets hoor je normaal gesproken nooit in een vol stadion, ook niet op tv." Ook draagt het filmen met een telefoon bij aan het succes, denkt hij. De beelden werden gemaakt van dichtbij, vlak achter de goal.

Geen toevalstreffer

Het is volgens Ajax geen toevalstreffer, omdat de video heel goed past bij de jonge telefoongebruikers op TikTok. "Je moet korte, vlotte video's maken die het herbekijken waard zijn. Dit was precies het geval bij de Traoré-video. Hieraan was ook nog eens een muziektrend van dat moment gekoppeld, wat het afmaakte."

De Traoré-video werd vooral in Engeland, Duitsland, Italië en de VS veel bekeken. "Samen met Nederland en Brazilië zijn dat de landen waar onze meeste volgers op TikTok vandaan komen."  

Tv-rechten

Ook opvallend was dat de Traoré-video ruim een maand na de wedstrijd pas op TikTok werd geplaatst. Volgens Ajax hoeven de video's op TikTok niet altijd actueel te zijn. "We plaatsen veel 'oude' content – iets dat je minder op de andere platformen doet. Daarnaast heb je ook met TV-rechten te maken. Beelden uit de Champions League mag je niet zomaar direct op je kanalen plaatsen. In het geval van TikTok komt dat goed uit, al zouden we dat op kanalen als Twitter en Instagram natuurlijk wel sneller willen. De volgende wedstrijd wacht immers alweer snel."

FC Barcelona

Ajax heeft momenteel 1,7 miljoen volgers op TikTok. Nog maar enkele internationale topclubs, zoals Liverpool en Bayern München, moeten de Amsterdammers voor zich laten op het videoplatform. FC Barcelona is de absolute koploper met 6,7 miljoen volgers

Ajax ging in 2019 op TikTok van start, nog voordat de echte grote toename in populariteit van de app kwam. "We posten vaker dan andere clubs en hebben een mooie mix tussen wedstrijdbeeld, fun-content en behind-the-scenes. Ook spelen we goed en snel in op de trends op TikTok. En we kijken verder dan alleen ons eerste elftal. Ook onze jeugdteams, Jong Ajax en de Ajax Vrouwen komen voorbij."

Volgens Ajax is op TikTok inmiddels een heel groot publiek te bereiken, niet alleen maar jongeren. "Het is echt een plek waar miljoenen mensen dagelijks uren aan besteden. Het is echt uniek en dat komt door het algoritme: je kunt met nul volgers al miljoenen mensen bereiken over de hele wereld. Als je maar unieke content maakt en inspeelt op de trends."

Instagram 

De club ziet door de grote groei op TikTok ook commerciële mogelijkheden. "Dat is iets om samen met onze commerciële afdeling verder op te tuigen. Het is een vergelijkbare stap die we eerder ook op bijvoorbeeld Instagram hebben gezet. Daar bereikten we onlangs de mijlpaal van 5,5 miljoen volgers."

Waarom TikTok zo populair werd: