Apple gaat anti-tracking popups voor apps toevoegen
Privacy

Apple gaat anti-tracking popups voor apps toevoegen

28-01-2021 05:16 Laatste update: 29-01-2021 10:23

Apple voegt in de volgende update voor iOS 14 de functie App Tracking Transparency toe. Apps mogen gebruikers alleen nog maar tracken als ze daar toestemming voor hebben gegeven.

Tracking is het ongemerkt verzamelen van allerlei gegevens van gebruikers. Die informatie wordt bijvoorbeeld gebruikt voor gepersonaliseerde reclames, of kan worden doorverkocht aan adverteerders. Gebruikers worden vaak ongemerkt gevolgd tussen meerdere apps en sites. Zo ontstaat een veel gedetailleerder en waardevoller profiel.

In de volgende update voor iOS 14 legt Apple die praktijk aan banden. Apps moeten dan voortaan nadrukkelijk vragen of zij gebruikers mogen volgen. Er komt dan een pop-up in beeld, waarin de maker van de app kan uitleggen waarom zij willen dat gebruikers toestemming geven.

Nee is nee

Als gebruikers toestemming weigeren, mag de app hen niet meer volgen. Gebruikers kunnen er straks ook voor kiezen om in het instellingen-menu van iOS een overkoepelende knop op 'nee' te zetten. Dan mogen apps niet eens meer vragen of zij gebruikers mogen tracken, maar krijgen apps standaard het antwoord 'nee'.

Apple maakt de aanstaande komst van de nieuwe functie bekend in het kader van de Data Privacy Day vandaag. De nieuwe functies worden uitgelegd op de privacypagina van Apple.

Aan die pagina heeft Apple ook een kort verhaal toegevoegd. Daarin bezoeken een vader en dochter het park, en is te zien hoe bedrijven hen volgen, en hoe de functies in iOS dat transparanter maken voor gebruikers.

App heeft gemiddeld 6 trackers 

Apple stelt in een nieuwe publicatie dat de meerderheid van de populairste apps, of ze nu voor iOS of Android zijn, trackers bevatten. De gemiddelde app heeft er zes, schrijft Apple

De trackers zitten ook vaak in de systemen die ontwikkelaars gebruiken om apps te bouwen, waardoor appmakers het voor derde partijen mogelijk maken om gegevens te verzamelen verspreid over verschillende apps. Databedrijven kunnen die gegevens vervolgens weer combineren met andere data die ze over gebruikers hebben verzameld.

Nieuwe Apple-producten: dit kan je verwachten