slimme bril ray bans facebook verwachtingen omlaag
Augmented reality

Facebook: 'Verwacht niet te veel van onze slimme Ray-Bans'

3 maart om 08:37
Laatste update: 3 maart om 09:59

De slimme bril waar Facebook aan werkt met Ray-Ban is "verreweg niet waar we uiteindelijk heen willen met augmented reality-technologie".

Dat zei topman David Wehner dinsdag tijdens een speech op de Morgan Stanley Technology, Media and Telecom Conference. Hij wil de verwachtingen temperen.

'Verbonden blijven met familie'

Facebook kondigde de slimme bril in september aan in samenwerking met brillenfabrikant EssilorLuxottica. De bril moet mensen 'helpen om verbonden te blijven met hun vrienden en familie', zei het bedrijf destijds, maar leverde weinig verdere details.

Wel liet Facebook los dat er geen ingebouwd scherm in zit, en dat de bril met je smartphone wordt verbonden. Met slimme brillen wil Facebook augmented reality-technologie verder ontwikkelen, maar de Ray-Bans zullen slechts een tussenstap zijn, aldus Wehner.

Aria-bril

Naast de Ray-Bans werkt Facebook ook aan de Aria-bril. Anders dan die bril moet dit een volwaardige augmented reality-bril worden met ingebouwde camera's, microfoons en wifi-technologie.

Het bedrijf verwacht echter dat het nog een lange rit wordt. De eerste kwaliteitsbril met interactieve augmented reality-mogelijkheden zou volgens Facebook nog wel vijf tot tien jaar op zich laten wachten.

AR-bril Magic Leap is veel beter dan de Hololens