instagram selfies onderzoek algoritme politici
Onderzoek

'Instagram-algoritme heeft liever selfie van politici dan inhoud'

3 maart 2021 om 09:49
Laatste update: 3 maart 2021 om 09:49

Politici die selfies plaatsen, krijgen meer aandacht op Instagram dan collega's die tekst posten.

Het algoritme van Instagram heeft een sterke voorkeur voor gezichten, blijkt namelijk uit onderzoek van de NOS, de Groene Amsterdammer en Pointer. Selfies verschijnen sneller hoog in de timeline dan berichten met veel tekst, ongeacht de populariteit of leeftijd van een post.

Facebook houdt vol dat het Instagram-algoritme vooral leert van het gedrag van de gebruiker en het moment waarop je op Instagram kijkt, maar volgens het onderzoek klopt dat niet. De drie nieuwsorganisaties en de Duitse onderzoeksgroep AlgorithmWatch verzamelden 675 'datadonoren' die inzicht gaven in Instagram-berichten van 124 politici. Die berichten werden vervolgens geanalyseerd op hun positie op de tijdlijn.

Memes van de VVD

Uit het onderzoek blijkt onder andere dat populaire meme posts met tekst van de VVD vaak laag op de tijdlijn verschijnen. Politici die alleen maar kiekjes van zichzelf en hun familie plaatsten, deden het juist erg goed.

De drie nieuwsorganisaties concluderen hieruit dat het lastig is om inhoudelijk campagne te voeren op Instagram.

Algoritmes blijven geheim

De algoritmen van de techreuzen worden doorgaans goed geheim gehouden. Het blijkt lastig om inzicht te krijgen in de manier waarop bedrijven als Facebook keuzes maken in wat je te zien krijgt als je de app openmaakt.

Zelfs het nieuwe ethische comité van Facebook heeft geen toegang tot het algoritme, klaagde betrokkenen op dinsdag.

Organisaties als AlgorithmWatch doen onderzoek door de tijdlijnen van vrijwilligers in de gaten te houden.  Zo concludeerden de onderzoekers afgelopen jaar dat Instagram foto's van halfnaakte mannen en vrouwen stelselmatig omhoogschuift in de tijdlijn.

Facebook weersprak die conclusie. Volgens het bedrijf wordt de tijdlijn toch echt gerangschikt op basis van je eigen voorkeuren en gedrag.

Hoe we bewust verslaafd zijn gemaakt aan Facebook