'Apple gaat meer advertenties in App Store zetten'
Apple zou de advertentiestrategie in zijn App Store willen uitbreiden. Het gerucht volgt op stappen van Apple die het voor adverteerders moeilijker maken om het gedrag van iOS-gebruikers te volgen.
Apple verkoopt al advertenties in de zoekresultaten van zijn App Store. Het bovenste resultaat gaat net zoals op bijvoorbeeld Google naar de hoogste bieder. Wie in de App Store zoekt naar Twitter, krijgt als eerste, gesponsorde resultaat TikTok te zien. Apple komt nu met een zo'n tweede advertentieruimte voor apps, in het 'Aanbevolen'-deel van de zoekpagina in de App Store. Dat zeggen ingewijden tegen de Financial Times.
De nieuwe advertentieruimte zou vanaf het eind van deze maand uitgerold worden. Met de ruimte kunnen adverteerders voor het eerst hun app tegen betaling aanprijzen aan iedereen, los van een specifieke zoekopdracht. Apple wilde niet op het gerucht ingaan.
Gebruikers krijgen keuze: volgen of niet
De stap volgt op het aan banden leggen van tracking: het stiekem volgen van het gedrag van mensen op meerdere sites en apps. Adverteerders zoals Facebook gebruikten tracking de afgelopen jaren om ongevraagd een beeld van hun gebruikers te vormen, om zo beter gepersonaliseerd te kunnen adverteren.
Vanaf de komende update voor iOS moeten apps voortaan nadrukkelijk vragen of zij een gebruiker op die manier mogen volgen. Facebook vreest dat veel gebruikers 'nee' zullen zeggen.
Apple heeft zelf relatief weinig reclame-inkomsten, ondanks eerdere pogingen om mee te doen op de lucratieve markt voor online reclameverkoop. Volgens marktanalist Bernstein verdient Apple nu jaarlijks 2 miljard dollar aan de reclames in de App Store. Ter vergelijking: bij Facebook lagen de reclame-inkomsten vorig jaar op 84,2 miljard dollar.
'Apple wil App Store-macht terug'
Expert op het gebied van mobiel adverteren Eric Seufert denkt dat een tweede advertentieruimte in de App Store zeker aantrekkelijk is na de tracking-wijzigingen die Apple doorvoert. Toch gaat het volgens Seufert om meer dan geld alleen.
Apple zou weer de macht willen teruggrijpen en van de App Store weer de belangrijkste plek voor het ontdekken van nieuwe apps maken, denkt Seufert. De afgelopen jaren werd die rol meer en meer vervuld door advertenties in bijvoorbeeld het netwerk van Facebook. "Als Apple het mobiele adverteerders moeilijker maakt, wordt de App Store weer het belangrijkste ontdekkingspunt voor apps, en Apple beslist hoe mensen hun iPhones gebruiken, Apple beslist welke apps het populairst zijn."