Update iOS uitgebracht: apps moeten nu vragen of ze je mogen volgen
Apple heeft vanavond de update iOS 14.5 uitgebracht. De belangrijkste verandering is dat apps je voortaan om toestemming moeten vragen als ze je gedrag willen volgen voor het aanbieden van gepersonaliseerde advertenties. Volgens Apple verbetert dit de privacy van gebruikers.
Vanaf de nieuwe update iOS 14.5 gaat Apple duidelijker aangeven als een app je gedrag wil volgen. Apps moeten daar eerst toestemming voor vragen en doen dat door aan iOS-gebruikers een pop-up te tonen. Daarin kunnen gebruikers het tracken door die app wel of niet goedkeuren. Voor Apple is dit een nieuwe stap om de privacybescherming te verbeteren. Privacy wordt door het bedrijf al jaren genoemd als een van de pluspunten van zijn apparaten.
Momenteel wordt het gedrag van veel appgebruikers nog ongemerkt gevolgd, om advertenties af te stemmen op specifieke groepen en bepaalde voorkeuren. Het Privacy-menu van iOS bevatte al langer de sectie 'Tracking', waarin gebruikers toestemming voor tracking per app kunnen geven of intrekken.
De verwachting is dat een meerderheid van de iOS-gebruikers ervoor zal kiezen om het volgen niet toe te staan. Daardoor kan de update grote gevolgen voor de online-advertentiemarkt hebben.
Kritiek van Facebook
De nieuwe regels schaden volgens Facebook vooral kleine ondernemers, die dankzij tracking gericht op hun doelgroep kunnen adverteren en zo niet betalen om een reclame te tonen aan een te grote groep mensen. Gepersonaliseerde advertenties zijn over het algemeen effectiever.
Het advertentie-imperium van Facebook draait ook voor een deel om tracking en het bouwen van gebruikersprofielen voor adverteerders. Maar volgens Facebook is het Apple in dit geval ook niet alleen om privacy te doen, maar gaat het ook om geld: Apple zou op deze manier appmakers dwingen om abonnementen te verkopen in plaats van geld te verdienen met gratis apps voorzien van reclames. Apple verdient commissie aan de abonnementen.
Grote partijen als Google en Facebook hebben overigens nog veel alternatieve technische mogelijkheden om het gedrag van gebruikers te volgen en hen gepersonaliseerde advertenties te tonen.
Duitse en Franse klachten tegen Apple
In Frankrijk en Duitsland zijn door lobbyorganisaties van media en adverteerders klachten tegen Apple ingediend. Volgens de Duitse klacht zouden de inkomsten van de makers van apps door gemiste reclame-inkomsten met 60 procent teruglopen door het nieuwe Apple-beleid. Zij moeten de gemiste inkomsten naar eigen zeggen dan op gebruikers gaan verhalen, door geld te vragen voor hun app.
Apparaten gevolgd met nummer
Apps gebruiken een speciaal nummer waarmee ze een apparaat kunnen identificeren: de IDFA, Identifier for Advertisers. Dat nummer gebruiken ze om bij te houden wat je doet in die app, maar ook in andere apps.
Stel: je downloadt een gratis app met advertenties voor het bijhouden van wat je eet. Een tijdje later zie je advertenties op Facebook over afvallen en gezond eten. Tegelijkertijd zie je in de eet-app ook allerlei advertenties die op jouw Facebook-gegevens zijn afgestemd. Dat is mogelijk doordat zowel de eet-app als Facebook jouw IDFA aan elkaar hebben gekoppeld.
Luister ook onze podcast: