'Duitse media en adverteerders dienen klacht in tegen Apple'
Slag voor advertentiemarkt

'Duitse media en adverteerders dienen klacht in tegen Apple'

26-04-2021 14:59 Laatste update: 15:14

Een groep grote Duitse mediabedrijven en adverteerders heeft een klacht ingediend tegen Apple bij de Duitse mededingingsautoriteit.

Dat meldt de Britse krant Financial Times. Een aankomende software-update voor iPhones en iPads zou de advertentiemarkt ernstige schade gaan toebrengen. Onder meer de eigenaars van Bild en Die Welt zouden de klacht hebben ingediend.

Apple komt naar verwachting vanavond met de update iOS 14.5 die apps verplicht gebruikers te vragen of ze willen worden gevolgd voor reclamedoeleinden. De inschatting is dat de meeste mensen het verzoek zullen weigeren. Dat zou een klap betekenen voor de advertentiemarkt op smartphones. Gepersonaliseerde advertenties leveren meestal veel meer geld op, omdat ze effectiever zijn. Volgens Apple verbetert het nieuwe beleid de privacy van gebruikers. 

'Appmakers lopen inkomsten mis'

Volgens de Duitse klacht zouden de inkomsten van de ontwikkelaars van de apps door gemiste reclame-inkomsten met 60 procent teruglopen. Zij moeten de gemiste inkomsten naar eigen zeggen dan op gebruikers gaan verhalen. Apple wilde niet direct commentaar leveren op de nieuwe klacht.

Ook klacht in Frankrijk en van Facebook

Een soortgelijke klacht werd in Frankrijk ingediend door lobbygroep France Digitale. Die claimt dat het gepersonaliseerde advertentiesysteem van Apple buiten de nieuwe regels zou vallen en standaard is ingeschakeld.

Vorig jaar had ook Facebook kritiek geuit op de stap van Apple. Volgens het sociale netwerk is het Apple niet alleen om de privacy van zijn gebruikers maar ook om meer geld te doen. Door het nieuwe beleid worden meer makers van apps gedwongen om hun gratis apps te veranderen in apps met abonnementen. Over die abonnementen rekent Apple commissie en het bedrijf verplicht appmakers zijn betaalsysteem te gebruiken.

Getest: de eerste Apple AirTag

Luister ook de Bright Podcast: