Duurtest Volvo XC40 P8 Recharge: week 3
Bright Duurtest Week 3

Duurtest Volvo XC40 P8 Recharge: de opties

24 mei om 09:10
Laatste update: 28 mei om 15:24

Bright-autotester Rutger rijdt deze maand met de Volvo XC40 P8 AWD Recharge: een volledig elektrische SUV van de Zweedse automaker. Dit keer bespreekt hij de opties.

Kijk onze review:

Rutger Middendorp test auto's in de Bright Duurtest. Volg ook ons YouTubekanaal.

Ik heb een kleine crush op de XC40 ontwikkeld . Ik heb namelijk zelfs al bedacht in welke kleur ik hem zelf zou bestellen (niet rood) en wat ik zou modden aan de auto. Spoiler: Thunder Grey met een zwart dak. En de mod die ik zou doen, daar moeten we het wel even over hebben. De XC40 heeft namelijk dezelfde neus als de benzineversie had, maar dan met een dichte plaat in de grille. En net als de Kia e-Niro wordt hij daar niet fraaier van. Het idee is begrijpelijk: er is geen koeling meer nodig op die plek, dus maken we het zo aerodynamisch mogelijk binnen het visueel betamelijke.

En ik vind die rode plaat persoonlijk niet visueel betamelijk. Het doet me denken aan de Volvo Polar-modellen van vroeger die je kon krijgen met een soort dekkleedje voor de grille. De auto ziet er meteen uit alsof hij een mondkapje voor heeft. Als mijn XC40 P8 Recharge in Thunder Grey binnen zou komen, zou ik hem dan ook meteen naar de wrapper sturen om de 'grille' in ieder geval zwart te laten wrappen.

Overigens denk ik wel dat iedereen die er eentje bestelt meteen voor het optiepakket moet gaan van 4000 euro. Om twee redenen. Nou, twee en een halve. De 360-gradencamera is op deze auto echt een must. Dat is voor het inparkeren grotendeels een onnodige feature, want alles vertekend dusdanig, dat je het beeld niet echt kan vertrouwen. Maar je kunt wel vrij eenvoudig exact op de juiste plek in een parkeerplek draaien achteruit. En omdat de oplaadkabel op de plek van de benzinedop ingeplugd moet worden, zul je nogal eens achteruit een parkeerplek indraaien. De hulplijntjes zijn daarbij een must. En die op een kaart van boven zien maakt dat je er uit ziet als een volleerd inparkeerder.

De tweede reden om voor de upgrade te gaan is het panoramadak. Dat maakt de hele auto aangenaam licht van binnen en hij voelt vele malen ruimer aan.

De halve reden extra is het Harman Kardon-systeem. Dat is supergoed, maar het reguliere audiosysteem is ook niet onverdienstelijk. Dus geen must, wel een nice to have.

Een van de fijnste opties aan de Volvo is de keyless entry en die is standaard. Met de sleutel in de broekzak hoef ik alleen de deurgreep vast te pakken om hem van het slot af te laten gaan. In tegenstelling tot veel andere merken werkt dat bij alle vier de deuren.

En de achterklep kan ook nog eens open door met je voet onder de bumper te zwaaien. Dat is met de handen vol boodschappen ook fijn.

Je merkt al wel: deze relatie moet snel afgelopen zijn, want dit wordt allemaal wel heel cosy. Nog een week te gaan met de knappe Volvo.

Rutger Middendorp test auto's in de Bright Duurtest. Volg ook ons YouTubekanaal.

Lees meer over:

Deel via