Duurtest Citroën ë C4: de introductie
Duurtest Week 1

Duurtest Citroën ë C4: de introductie

07-06-2021 07:09 Laatste update: 07-07-2021 18:29

Bright-autotester Rutger rijdt de komende vier weken met een volledig elektrische Citroën: de ë C4. Vandaag de kennismaking.

Kijk ook het eindoordeel:

Rutger Middendorp test auto's in de Bright Duurtest. Volg ook ons YouTubekanaal.

Als consument ben ik niet per se een Citroën-liefhebber, als journalist ben ik dol op ze. De Fransen maken originele auto’s, met spraakmakend ontwerp waar altijd wel iets over te vertellen is. En onze nieuwste kandidaat stelt ook niet teleur. Het ontwerp is alles behalve dertien in een dozijn en er zitten bijzondere details in de auto die hem er uit laten springen ten opzichte van de Aziatische en Duitse competitie.

Laten we beginnen met het ontwerp. Het is een hatchback. Dat is op zich al opmerkelijk, want iedereen en z’n moeder maakt tegenwoordig SUV’s. Deze auto durf ik een hatchback te noemen, al zegt ieder ander dat het een crossover is. Als je met je ogen knijpt lijkt hij een beetje op een Polestar 2 van de zijkant. Zeker gezien de velgen op ons model.

Ja, en dan de lijnvoering. Ik weet niet zo goed wat ik moet zeggen. Het lijkt er een beetje op alsof iemand alle designkenmerken van recente Citroëns in een AI programma heeft gegooid met de opdracht er een hatchback van te maken. Als ik de neus zie weet ik niet waar ik moet kijken. Als ik de achterkant zie, vraag ik me af of er niet teveel lampen op zitten. Als ik de zijkant zie denk ik: ja, net geen Polestar. Klassieke schoonheden als de Citroën DS, iconische modellen als de BX, hebben allemaal een eenvoud, een interne logica die je in één oogopslag waarneemt, maar niet per se kunt duiden. De ë C4 heeft dat allemaal niet. Maar goed, dat is ook weinig modellen gegeven.

De prijs is gelukkig ook klassiek Citroën. Een stukje onder de concurrentie. Sterker nog, hij is net dik 2000 euro goedkoper geworden. De goedkoopste versie kost nu net geen 34.000 euro en daar heb je een auto voor met een 50 kWu (bruto) accu aan boord en een bereik van 350 kilometer volgens de WLTP en 250 volgens EV-database Real Range (die is geloofwaardiger). De goedkoopste versie heet Live en heeft Climate Control, een 11 kW lader en centrale deurvergrendeling met afstandsbediening.

Onze versie gaat dik over de 40 en heeft onder andere keyless entry, alles verwarmd van de voorruit tot de stoelen en de spiegels en Smart Pad Support. Dat betekent niet dat je een klein helpdeskje hebt voor je iPad als je daar problemen mee hebt, maar het is een montagesysteem voor een iPad voor de passagiersstoel. Maar dat laat ik je eind van de maand in de video allemaal zien.

De eerste indruk is dat het een rap ladende, comfortabel geveerde, vaag gestuurde auto is met geinige details aan boord. Maar de komende drie weken gaan we de diepte in.

Rutger Middendorp test auto's in de Bright Duurtest. Volg ook ons YouTubekanaal.