Gmail gaat logo's tonen bij vertrouwde accounts om phishing tegen te gaan
'Vinkje' voor e-mail

Gmail gaat logo's tonen bij vertrouwde accounts om phishing tegen te gaan

13-07-2021 10:23 Laatste update: 10:23

Gmail gaat logo's bij e-mails van bedrijven en andere geauthenticeerde afzenders tonen, zodat de ontvanger zeker weet dat het mailtje echt van die afzender komt.

Kwaadwillenden worden steeds beter in het maken van overtuigende nepmailtjes, compleet met legitiem ogende naam en adres. Om het onderscheid tussen echte en nep-mailtjes duidelijker te maken, gaat Gmail vanaf deze week bedrijfslogo's bij geauthenticeerde mailafzenders tonen.

Die bedrijfslogo's komen automatisch naast de naam van de afzender, op de plek waar nu al profielfoto's van bevriende afzenders staan. De afbeelding van een geauthenticeerde afzender wordt binnengehaald met via de standaard BIMI, een techniek die specifiek voor dit doeleinde is ontworpen.

Een voorbeeld van een bedrijfslogo in een mailtje van de Bank of America.

Vergelijkbaar met vinkje op sociale media

BIMI werkt op een vergelijkbare manier als bijvoorbeeld de certificaten waarmee legitieme websites van nep-sites zijn te onderscheiden. Ook in het geval van BIMI is er een certificaatautoriteit bij betrokken. Bedrijven leveren hun logo aan bij zo'n autoriteit, de autoriteit controleert of het bedrijf en het logo bij elkaar horen en via BIMI komt het juiste logo bij de juiste afzender te staan.

Misbruik van de techniek is door de tussenkomst van de certificaatautoriteit moeilijk, waardoor misbruik vrijwel onmogelijk is. Dat maakt de bedrijfslogo's een simpele manier om te beoordelen of een mailtje echt of nep is, vergelijkbaar met de vinkjes bij bedrijfsaccounts op sociale media.

In de komende weken zichtbaar

In de mobiele versie van Gmail worden de profielfoto's en bedrijfslogo's direct in de inbox al getoond. In de webversie van Gmail moeten gebruikers een bericht eerst aanklikken voordat een logo zichtbaar wordt.

Voor gebruikers worden logo's van deelnemende bedrijven in de komende weken zichtbaar. Bedrijven moeten een aantal stappen nemen om hun logo te tonen in Gmail en andere mail-aanbieders die BIMI gebruiken.

Vast in het Google-ecosysteem?