Duurtest Opel Vivaro E elektrische bus: introductie
Bright Duurtest Week 1

Duurtest elektrische bus Opel Vivaro E: de introductie

30 juli 2021 om 07:30
Laatste update: 30 juli 2021 om 07:30

Bright-autotester Rutger rijdt vier weken met de elektrische Vivaro bus van Opel, met 9 zitplaatsen en een 50 kWu accu. Kun je daarmee uit de voeten?

Rutger Middendorp test auto's in de Bright Duurtest. Volg ook ons YouTubekanaal.

Ik reed een paar maanden geleden met de elektrische Peugeot omgebouwd als camper. In essentie is de Opel Vivaro E die we nu vier weken rijden dezelfde bus. Het vereist een expert om de verschillen te zien tussen de versies van Peugeot, Citroën, Toyota en Opel van dezelfde bus. Maar stap in en het lijkt achter het stuur van deze Vivaro E een heel andere wereld dan in de camper die we reden.

Overal zie ik onbekleed wit staal, het stuur heeft geen knoppen behalve de toeter, het infotainmentsysteem heeft een klein pixelig schermpje en geen navigatie. Ik ben terug in een wereld van voor Apple CarPlay en Android Auto. Maar daar krijg ik wel 9, ja negen, zitplaatsen voor terug. Twee stoelen, twee tweepersoonsbanken en één driepersoonsbank. En zelfs als je negen mensen in de bus hebt zitten, heb je nog aardig wat ruimte voor bagage.

Een ouderwetse sleutel, dat is even geleden

Accu

Er zijn uiteraard allerlei optiepakketten voor de Vivaro E, maar daarvan is eigenlijk alleen belangrijk te weten dat de Zafira E de versie is met de luxe van een personenwagen (en geen onbekleed staal).

De belangrijkste keuze is het accupakket. Er is een 50 kWh versie (vanaf 44.500 euro) met een officieel bereik van 230 kilometer en een 75 kWh accu met 330 kilometer bereik. Wij hebben dus de kleine accu en daarmee kom je, als je niet te vaak te hard rijdt ongeveer 180 kilometer ver mee. Als je niet vaak meer rijdt op een dag, dan is dat prima. Maar de 75 kWh lijkt mij in de meeste gevallen de meer praktische oplossing. Je hoeft de accu ook minder vaak op te laden om hetzelfde aantal kilometers te rijden wat goed is voor de levensduur van de accu.

Een radio met LCD-schermpje. #Throwback

Subsidie

De aanschafprijs ligt nog een stukje hoger dan van een dieselbus, maar dankzij subsidie, geen wegenbelasting en andere voordelen kun je over de levensduur goedkoper rijden met de elektrische variant. De Zafira Life-versie is dankzij het vervallen van de BPM wel goedkoper in elektrische variant. De diesel kost minimaal 69K, de elektrische doet 53K. Lang leve de BPM.

De komende weken rijden we met de Vivaro E.

Rutger Middendorp test auto's in de Bright Duurtest