Twitter neemt nieuw lettertype en ontwerp in gebruik
Chirp

Twitter neemt nieuw lettertype en ontwerp in gebruik

11-08-2021 19:26 Laatste update: 20:12

Twitter maakt vanaf vandaag gebruik van een nieuw lettertype, Chirp. De overstap is onderdeel van een nieuw ontwerp voor het sociale medium.

Het nieuwe lettertype werd in januari van dit jaar aangekondigd. Het is een mix van elementen uit de European Grotesque (denk: Helvetica) en de American Gothic-stijlen. Chirp werd vervolgens alleen gebruikt in advertenties en andere grafische content van Twitter. Tot vandaag.

Naast het nieuwe lettertype heeft Twitter ook de kleuren aangepast. De contrasten zijn hoger, en er zit minder blauw in. "Deze verandering moet meer aandacht vestigen op de foto's en video's die jullie maken en delen", schrijft Twitter.

Ook het contrast op de knoppen ligt hoger. Bij de 'volg' knop zijn de kleuren omgedraaid: de knop om iemand te volgen wordt nu blauw, terwijl de knop om iemand te ontvolgen wit is.

Ten slotte heeft Twitter 'visuele zooi' weggehaald, schrijft het bedrijf. Er zijn minder grijze achtergronden en scheidingslijnen, waaronder in het trendsmenu. Volgens Twitter is dit slechts het begin van het nieuwe ontwerp voor de site, en volgen later meer veranderingen.