Nederlandse game Wurdweb is hit in de App Store
De game Wurdweb van de Nederlandse ontwikkelaars Aran Koning en Adriaan de Jongh is een groot succes in de App Store. Het spel is in één klap naar de eerste plaats van de Apple Arcade-ranglijst geschoten.
De Nederlandse game staat op de game-abonnementsdienst Apple Arcade momenteel boven titels als NBA 2K21 en Angry Birds Reloaded, niet alleen in Nederland, maar ook in de VS en meerdere Europese landen. Apple Arcade begon in september 2019, en biedt gebruikers voor 5 euro per maand onbeperkt toegang tot zo'n 200 games voor iPhone, iPad, Mac en Apple TV.
Wurdweb speelt met bekende elementen van de kruiswoordpuzzel en de woordzoeker. Doel van de game is volgens Koning en De Jongh dan ook om "het gevoel van zondagochtend naar de hele week te brengen", doelend op het puzzelkatern in de weekendbijlage van de krant.
Verschillende varianten
De insteek van Wurdweb is simpel: spelers krijgen een speelbord met vakjes waar al één of meerdere woorden op liggen, en een woordenlijst. De woorden op de lijst moeten horizontaal of verticaal worden toegevoegd aan het spelbord, en minstens één van de bestaande woorden kruisen.
Er zijn verschillende varianten op die simpele insteek: rondes met alleen lange woorden bijvoorbeeld, of waarbij woorden alleen op één bepaalde manier gelegd kunnen worden. Elke puzzel is uniek, en wordt door een algoritme klaargezet. Naast Nederlands en Engels ondersteunt Wurdweb ook Duits, Frans, Italiaans, Portugees, Spaans, Turks en Russisch.
'Dit hadden we niet verwacht'
Ontwikkelaar Adriaan de Jongh is blij verrast met het debuut op nummer 1. "Holy shit!! Dit had ik totaal niet verwacht! We hebben denk ik een leuk woordenspel gemaakt, maar er zijn genoeg 'leuke games' die nooit de toplijsten halen en het is daarom altijd maar afwachten. Maar Aran en ik zijn er natuurlijk mega blij mee", aldus De Jongh. Eerder haalde De Jongh met zijn game Hidden Folks al Apple's jaarlijst met beste apps.
De ontwikkelaar vertelt ook hoe hij en collega Aran Koning het spel bedacht hebben. "Dit begon met een algoritme van Aran, dat een woordenweb maakte", vertelt De Jongh. Het was eigenlijk bedoeld als kleinere game voor Sokpop, het collectief waar Aran deel van uitmaakt. "Maar toen ik Arans spel in ontwikkeling zag gaf ik direct aan dat de game misschien ook wel konden pitchen aan Apple Arcade als volwaardige game, in plaats van een kleinere game." Apple was enthousiast, en de rest is 'geschiedenis'.