facebook complot desinformatie offline nieuw beleid
Duits desinformatienetwerk

Facebook pakt groepen aan die 'sociale schade' aanrichten

16 september 2021 om 18:59
Laatste update: 16 september 2021 om 19:43

Facebook haalt een netwerk van Duitse anti-coronademonstranten offline als onderdeel van een nieuw plan om desinformatie te bestrijden. Het bedrijf treedt vanaf nu ook op tegen organisaties die opzettelijk 'sociale schade' aanrichten zonder meteen een 'gevaarlijke groepering' te zijn.

Tot nog toe trad Facebook vooral op tegen gevaarlijke groeperingen en pagina's die 'niet-authentieke content' verspreidde. Dat is manipulatieve content die wordt geplaatst door mensen die hun identiteit proberen te verhullen.

Maar volgens The Washington Post vindt Facebook dat beleid niet meer toereikend om desinformatie op het platform aan te pakken. Facebook haalde vandaag voor het eerst een Duits netwerk van pagina's met complottheorieën offline om 'het aanrichten van gecoördineerde schade aan de samenleving'.

Accounts overtraden de regels

Het gaat om een groep accounts rond de zogenoemde Querdenken-beweging, die niet gelooft in coronamaatregelen. Volgens Facebook overtraden deze accounts regelmatig de regels, onder andere door desinformatie over gezondheidszaken te plaatsen, op te roepen tot geweld en mensen lastig te vallen.

"Dit soort schendingen van onze regels worden soms begaan door een goed georganiseerde groep die op een gecoördineerde manier probeert het gedrag van zijn leden te versterken", schrijft Facebook in een blog post. "In deze gevallen is het potentiele gevaar veel groter dan wanneer het om individuen gaat." 

Daarom heeft het bedrijf een nieuw protocol ontwikkeld om tegen dergelijke netwerken op te treden, besluit het sociale mediaplatform. In totaal werden er 150 groepen, pagina's en accounts verwijderd. Facebook is niet van plan om Querdenken op een zwarte lijst te zetten, maar houdt de groep wel in de gaten.

Facebook neemt klimaatcentrum onder handen

Verder kondigt Facebook aan dat het zijn klimaatcentrum flink onder handen neemt, om desinformatie rond klimaatverandering te versterken. Het Climate Science Information Center heeft vanaf nu het Climate Science Center, schrijft CNET.

In het Climate Science Center kunnen gebruikers quizzes doen over het klimaat en 'andere features' proberen die meer informatie verstrekken. Daarnaast investeert Facebook een miljoen dollar voor een klimaatpartnerschap met het International Fact Checking Network. 

De nieuwe Samsung-oordoppen: eerste of tweede keus?