© Google

Google gaat meer mensen van kleur tonen in zoekresultaten
Google Images

Google toont voortaan meer mensen van kleur in zoekresultaten

20 oktober 2021 om 14:06
Laatste update: 20 oktober 2021 om 14:32

Google heeft stilletjes zijn algoritmes aangepast zodat er meer mensen met verschillende huidskleuren in de resultaten worden getoond als gebruikers op afbeeldingen zoeken.

Google heeft de wijziging in de algoritmes onlangs doorgevoerd zonder daar ruchtbaarheid aan te geven, meldt Bloomberg. De resultaten van Googles afbeeldingenzoekmachine zullen voortaan meer mensen met verschillende huidskleuren tonen dan voorheen.

Dat gebeurt volgens het bedrijf bijvoorbeeld bij algemene zoektermen als 'vrouw' of 'gelukkig gezin', maar ook bij zoekacties die over uiterlijke zaken gaan, zoals 'mooie huid' of 'professionele haarstijl'.  

'Grotere diversiteit promoten'

"We zijn begonnen met de uitrol van een verbetering van Google Afbeeldingen om een grotere diversiteit aan huiskleuren te promoten, zodat mensen betere en bruikbare resultaten krijgen", aldus een Google-woordvoerder tegen Bloomberg. "We blijven experimenteren om een grotere diversiteit te tonen in onze resultaten."

Voorlopig test Google de nieuwe algoritmes nog niet in Nederland, zegt een woordvoerder. "Het wordt momenteel alleen getest in de VS."

Excuses

In het verleden heeft Google meermaals excuses moeten aanbieden omdat de algoritmes allerlei onwenselijke vooroordelen en fouten bleken te bevatten. In 2015 ging het bedrijf door het stof toen zijn fotoapp zwarte mensen als gorilla's had getagd. 

Nieuwe zoekfuncties

Google wil de grotere diversiteit in de resultaten later uitbreiden naar meer soorten zoekopdrachten, aldus het bedrijf tegen Bloomberg. "Het proces vereist veel stappen. We zullen de verbeteringen lanceren zodra ze klaar zijn."

Eind september kondigde Google een reeks nieuwe zoekfuncties aan, maar toen werd de huidskleur-update niet genoemd. Volgens Bloomberg koos Google er voor om de aanpassing toen niet in het openbaar aan te kondigen.

Vast in het Google-ecosysteem?