Review Forza Horizon 5: alles wat je in een racegame zoekt

04-11-2021 07:04 Laatste update: 07:17

Bright-autotester Rutger reed een week virtueel in de nieuwe Forza Horizon 5-racegame voor de Xbox. Een sandbox racer met eindeloze mogelijkheden.

Voor wie de Forza Horizon-serie niet kent; het is de ultieme sandbox racegame. Je kunt online of offline racen. Op de straat, op het circuit, offroad. Je kunt challenges doen, auto’s kopen of veilen. Bedenk iets dat ergens in een racegame zit en het zit ook in Forza Horizon. Behalve realisme. Dat zit er niet echt in. De auto’s zien er fantastisch uit, alsof je tv zit te kijken, maar na een sprong van een monumentaal gebouw vliegen ze gerust 200 meter om moeiteloos te landen en verder te rijden.

En er is dus een nieuwe versie. Nummertje vijf. Na Colorado, Zuid Frankrijk en Italië, Australië en het Verenigd Koninkrijk, zijn we aangeland in Mexico. Mag ik vast een wedje leggen dat het volgende land Japan wordt trouwens? Mexico heeft alles van vulkanen tot woestijn. Van zandstranden tot jungles. Van eeuwenoude ruïnes tot kleurige steden. De variatie is dan ook aangenaam in het nieuwe spel.

Voor Xbox Game Pass-leden is Forza Horizon gratis te downloaden voor PC of Xbox. Voor de rest kost de Standaard-editie 70 euro, de Deluxe-editie 90 euro en de Premium-uitvoering 100 euro. De Deluxe-versie geeft je de Car Pass. Daarmee krijg je regelmatig nieuwe auto’s in het spel. De Premium-versie geeft je een Welcome Pack met vier auto’s daar bovenop en de twee uitbreidingen voor het spel die aangekondigd zijn.

Om zeker te weten dat ze dat extra tientje uit je handen wringen, geeft Microsoft je ook meer punten per gereden race en regelmatige zogenaamde wheelspins voor extra items. Heb je al Game Pass, maar wil je ook alle goodies, dan kun je voor 50 euro een code kopen voor alleen die extra’s zonder het spel.

De interface komt de geoefende Horizon-speler bekend voor

Na een paar uur spelen voelt Forza Horizon 5 behoorlijk als nummertje vier. De auto’s komen voor een gedeelte overeen, de soort events zijn vergelijkbaar en het doel van het spel is gelijk. De kaart mag dan 50 procent groter zijn dan die van het Verenigd Koninkrijk uit de vorige game, de ervaring komt wel heel erg op hetzelfde neer. Dat is goed en slecht.

Het is goed omdat Forza Horizon 4 een dijk van een game is. Het is slecht omdat je eigenlijk wel een beetje vernieuwing zou verwachten. Maar hoe kan Microsoft dat doen in een game waar bijna alles al in zit?

Maker Playground Games werkte met een Mexicaanse scriptschrijver om te voorkomen dat de verbeelding van Mexico vol storende clichés zou zitten. Her en der komt er dus ook wat Spaans voor in de dialogen. Maar het meest in het oog springende is het op de kop staande uitroepteken voor het woord Go als je een race start.

Je komt nog wel eens vreemde dingen tegen in Mexico

Wie Game Pass al heeft, hoeft maar één beslissing te maken: wel of niet voor 50 euro de extra’s aanschaffen. Ik raad het je aan. Want ondanks dat het voelt alsof het een nieuw seizoen in een bestaande game is, kan geen enkele andere racegame je zoveel uren plezier verschaffen als Forza Horizon 5.

Rutger Middendorp

Getest: games streamen