Facebook omzeilt App Store-commissie met abonnementen
Voor contentmakers

Facebook omzeilt App Store-commissie met abonnementen

03-11-2021 18:49 Laatste update: 18:58

Facebook heeft een manier ontwikkeld om commissies op in-app aankopen te omzeilen - althans, voor contentmakers die abonnementen aanbieden via Facebook.

Het is al langer mogelijk voor sommige contentmakers om abonnementen aan te bieden via Facebook. Abonnees kunnen bijvoorbeeld toegang krijgen tot extra content.

De betalingen van gebruikers die zich via de iOS-app abonneren, liep altijd via het betaalsysteem van Apple. Makers moesten vervolgens 30 procent van elke betaling afdragen aan Apple.

Vanaf nu zal Facebook echter speciale betaallinks aanmaken voor makers die gebruikmaken van het abonnementensysteem, die ze kunnen delen met hun fans. Abonneert iemand zich via die link, dan loopt de betaling via Facebook, dat in ieder geval tot 2023 geen commissies vraagt. 

Er ligt sinds afgelopen jaar steeds meer druk op Apple om zijn commissie op in-app aankopen te verlagen of verwijderen, en om zijn strenge regels rond in-app aankopen te veranderen. Zo mogen appmakers pas sinds kort aan hun klanten laten weten dat er andere manieren zijn om voor hun producten te betalen dan via de App Store.

'Commissie maakt geld verdienen moeilijker'

"De 30 procent commissie die Apple vraagt op elke betaling maakt het moeilijker voor makers om geld te verdienen aan hun werk", schrijft Mark Zuckerberg, oprichter van Facebook-moederbedrijf Meta. "Daarom passen we ons abonnementensysteem aan." In een blogpost wijst Meta erop dat ook 'andere bedrijven zoals Apple' commissies vragen, sommige lager dan die van Apple.

Het wordt nu ook mogelijk voor makers om de e-mailadressen in te zien van elke abonnee. Volgens Meta is dat nodig zodat zij ook "een relatie met hun abonnees kunnen hebben buiten Facebook".

Daarnaast krijgt elke maker een bonus van 5 tot 20 dollar op elke nieuwe abonnee die ze tot eind dit jaar krijgen. Meta heeft in totaal een miljard dollar uitgetrokken om dit nieuwe programma te financieren.

Metaversebedrijf

Facebook veranderde afgelopen week zijn naam in Meta om aan te geven dat het sociale mediaplatform een 'metaversebedrijf' wil worden. Dat houdt onder andere in dat Meta digitale winkels in augmented- of virtualreality wil bouwen, waar makers hun producten kunnen verkopen.

Mogelijk zal Meta een deel van dit betalingsverkeer via commissies in zijn eigen zak willen steken, al zegt het bedrijf alleen geld aan advertenties te willen verdienen.
 

Moet de App Store op de schop?