'Meta wil fysieke winkels openen voor VR-brillen'
VR-brillen en videobellen

'Meta wil fysieke winkels openen voor VR-brillen'

05-11-2021 18:15 Laatste update: 22:30

Meta, het nieuwe moederbedrijf van Facebook, denkt erover om wereldwijd fysieke winkels te gaan openen. De winkels moeten mensen enthousiast maken over virtualrealityheadsets en augmentedrealitybrillen.

Dat zeggen bronnen betrokken bij Meta tegen The New York Times. Met de winkels wil Meta mensen overhalen om ook daadwerkelijk de metaverse in te stappen, de virtuele wereld van de toekomst die Meta nastreeft.

In documenten in handen van de krant wordt gesproken over het "aanboren van emoties als nieuwsgierigheid en nabijheid" door de winkels, die de wereld "opener en meer verbonden" moeten maken. Mensen die zo'n winkel binnenstappen, moeten de kans krijgen om vrij te experimenteren met VR- en AR-technologie. 

Meta verkoopt al enkele jaren virtualrealityheadsets onder het merk Oculus. Met zo'n headset wordt een gebruiker volledig in een digitale wereld gebracht. Het bedrijf werkt nog aan augmentedrealitybrillen, die een digitale laag over de fysieke wereld leggen.

Plannen liggen er al lang

Facebook veranderde afgelopen week de officiële naam van het bedrijf in Meta, om zo meer nadruk te leggen op de plannen voor de metaverse. De plannen voor fysieke winkels dateren echter al van voor het idee van de naamsverandering.

Het ontwerp voor de winkels zou modernistisch en minimalistisch zijn, mochten ze daadwerkelijk een feit worden. Meta zou nog brainstormen over een naam, maar denkt aan de Facebook Store. 

Het is nog niet zeker of Meta überhaupt doorzet met de winkels. Het zou de eerste keer zijn dat het bedrijf ook fysiek een aanwezigheid in de winkelstraten zou hebben. Anders dan bedrijven als Apple, Microsoft en Google is Facebook altijd digitaal blijven werken.

Wel richtte Meta de afgelopen jaren tijdelijke 'winkels' in op vliegvelden om Oculus-headsets te tonen.

Het videobellen van de toekomst