Vind-ik-niet-leuk

YouTube gaat aantal duimpjes omlaag verbergen

© YouTube

youtube verbergt vind-ik-niet-leuk duimpje omlaag
10 november 2021 om 18:33
Laatste update: 10 november 2021 om 18:39

YouTube gaat het aantal duimpjes omlaag bij een video verbergen. Het videoplatform hoopt zo makers te beschermen tegen aanvallen door kwaadwillenden.

De duimpje omlaag-knop blijft wel gewoon onder elke video te zien, schrijft YouTube. Gebruikers kunnen echter niet meer zien hoeveel anderen al op de knop gedrukt hebben.

De knop werd regelmatig misbruikt om YouTubers aan te vallen, bijvoorbeeld via georganiseerde campagnes om het aantal duimpjes omlaag zo hoog mogelijk op te laten lopen. Als een video een groot aantal negatieve stemmen krijgt, dan wordt deze minder snel als suggestie aan gebruikers getoond.

YouTube test sinds maart het effect van deze maatregel. De resultaten zijn bemoedigend, schrijft het platform: er werd minder gebruik gemaakt van de knop en het aantal vind-ik-niet-leuks op video's viel zo lager uit. 

Volgens YouTube krijgen vooral kleinere kanalen te maken met gecoordineerde aanvallen via het duimpje omlaag. Uit de cijfers bleek dat deze kanalen er tijdens de testperiode minder last van hadden.

Nog wel te zien op dashboard

Het aantal vind-ik-niet-leuks wordt nog wel gewoon bijgehouden in het YouTube-dashboard van de videomakers, zodat zij kunnen bijhouden hoe hun video's het doen. YouTube schrijft dat het begrijpt dat mensen het aantal duimpjes omlaag veel gebruikten bij de beslissing om al dan niet een video te kijken, maar dat deze stap nodig is om een "inclusieve en respectvolle omgeving" te creëren.

Het gaat wel om een "eerste stap", besluit YouTube. Er zouden nog meer maatregelen in de maak zijn om het platform veiliger te maken. 

Wetgeving

De impact van techplatformen op hun gebruikers ligt momenteel wereldwijd onder de loep van wetgevers. Apps als Instagram en Twitter kampen met klachten over privacy, de kwalijke prioriteiten van algoritmen die de aandacht willen vasthouden, en de vaak giftige gebruikerscultuur. Techbedrijven grijpen daarom toenemend zelf in, om te voorkomen dat ze via de wet aan banden worden gelegd.
 

Hier let je op bij een e-bike