Meeste phishingaanvallen uit naam van DHL verstuurd
Niet langer Microsoft of WhatsApp, maar DHL wordt het vaakst geïmiteerd via phishing.
Phishingaanvallen bestaan nu voor bijna een kwart uit berichten waarin staat dat er een pakketje wordt verwacht. Pakketbezorger DHL wordt wereldwijd in 23 procent van alle phishingaanvallen geïmiteerd. Daarmee heeft het merk Microsoft, WhatsApp en Google ingehaald.
Microsoft komt nog in 20 procent van alle phishingpogingen voor. WhatsApp staat op de derde plek met 11 procent. Daarna volgen Google, LinkedIn en Amazon.
Feestdagen en corona
Volgens onderzoekers van Check Point is deze stijging mogelijk te danken aan de feestdagen met veel kwetsbare online shoppers als doelwit. Met name oudere gebruikers die voor het eerst online winkelen en niet weten waar ze op moeten letten.
Tevens stelt Check Point dat de personen achter deze phishingaanvallen misbruik maken van de stijgende aantallen COVID-besmettingen, omdat men meer afhankelijk is van pakketbezorgers.