Na 4 jaar komt-ie op de markt: de lunchbox die je eten opwarmt
Overal maaltijd stomen

Na 4 jaar komt-ie op de markt: de lunchbox die je eten opwarmt

07-02-2022 13:20 Laatste update: 17:48

"Binnen deze markt zijn we uniek", zegt Amit Jaura, ceo van Steambox. De eerste zelfopwarmende lunchdozen worden binnenkort geleverd, vier jaar na de oprichting van het bedrijf. Door de pandemie liep de startup vertraging op, maar het boorde er ook een nieuwe markt door aan.

Jaura en mede-oprichter en CPO Dennis Giezeman zijn nog maar net terug van een reis naar Amerika. Op de grote techbeurs CES in Las Vegas presenteerden ze de Steambox, een lunchbox die je eten opwarmt met stoom. Volgens de ondernemers is de Steambox een primeur. Ze willen de marktleider worden in het nieuwe segment van 'zelfopwarmende' lunchdozen. 

"Het idee kwam voort uit een hoop frustraties. Ik was veel onderweg. Daardoor moest ik vaak gebruikmaken van magnetrons, of moest ik ergens buiten eten kopen, wat zowel duur als ongezond is. Ik wilde overal kunnen eten wat ik wil. Daaruit ontstond het idee van een zelfopwarmende lunchdoos," vertelt Jaura.

Lunchdoos met accu en app

De Steambox belooft tot drie maaltijden op te kunnen warmen op één batterijlading. Gebruikers kunnen de box via een app bedienen, waarna ze zo’n kwartier moeten wachten tot deze een maaltijd opwarmt. Dat gebeurt met behulp van stoom. Gebruikers krijgen in de app ook tips voor recepten, kunnen hun calorieën tellen en kiezen uit meerdere stoomprogramma’s.

De Steambox is uitgerust met een deksel van bamboe op een rubberen body. Daarbinnen zitten zowel een voedselcontainer als een watercontainer, die volgens het bedrijf volledig bestendig zijn tegen lekken. Zowel het deksel als de voedselcontainer kunnen volgens de makers gewoon in de vaatwasser. De Steambox kost 179 euro.

De Steambox gebruikt stoom om maaltijden op te warmen.

Terug bij af

Na een succesvolle crowdfundingcampagne, waarbij de vier oprichters van Steambox meer dan 200.000 euro ophaalden, moesten ze de belofte van de zelfopwarmende lunchbox waarmaken. Maar dat ging niet altijd even makkelijk.

"Ondernemen gaat natuurlijk nooit in een rechte lijn. Er zijn altijd uitdagingen. Het idee was eigenlijk heel simpel, maar als je dan kijkt naar de technologische principes die daar voor nodig zijn, kom je toch wel wat uitdagingen tegen. Na de crowdfunding moesten we ons daar natuurlijk volledig op storten. Uiteindelijk hebben we die uitdagingen toch kunnen overwinnen, maar toen hadden we een ander probleem," vertelt Giezeman. 

De ondernemers waren in 2020 klaar om met de productie te beginnen en hadden een producent gevonden in China, toen de coronapandemie daar een stokje voor stak. "Opeens kon de fabriek door de pandemie geen nieuwe dingen meer doen. Toen zeiden ze tegen ons van 'hé jongens, het was leuk, maar nu krijgen jullie geen aandacht meer van ons' en dan ben je eigenlijk terug bij af", aldus Giezeman. Door het fiasco werd de lancering van Steambox met bijna twee jaar uitgesteld.

Het promotiefilmpje van Steambox:

Productie op gang

Uiteindelijk konden de oprichters van Steambox toevallig in hun eigen achtertuin een andere producent vinden. De eigenaar van het kantoorgebouw waar Steambox gevestigd is bleek toevallig te beschikken over productiecapaciteiten in China. De knoop werd snel doorgehakt. “De producent heeft ook Nederlanders in China zitten. Daardoor kunnen we bij problemen gewoon met China bellen, waar dan meteen een Nederlander naast zit. Opeens gingen de ontwikkelingen met sprongen in plaats van stapjes vooruit en inmiddels is de productie goed op gang gekomen,” zegt Giezeman.

Jaura en Giezeman zeggen dat de eerste Steamboxen dit voorjaar geleverd worden aan de vroege kopers van de crowdfundingcampagne. Daarna zijn de klanten aan de beurt die de doos op de website van het bedrijf hebben besteld. 

'Als een goedkope stoomoven'

Op de vraag of er wel een markt is voor een lunchdoos van 179 euro antwoordt Jaura dat de Steambox niet is te vergelijken met een normale broodtrommel. “Het is niet eerlijk om de Steambox te vergelijken met iets dat verder geen functie heeft. Binnen deze markt zijn we uniek. We zijn de eerste lunchbox ter wereld die gebruik maakt van stoomtechnologie. Het is eigenlijk eerder een heel goedkope stoomoven, die normaal gezien best wel duur zijn. Er is niets met dezelfde waarde op de markt verkrijgbaar voor deze prijs."

Gebruikers zouden op langere termijn zelfs geld kunnen besparen, denkt Griezeman. "Mensen besteden vaak veel geld aan een maaltijd tussen de middag. Als je eten van thuis meeneemt en opwarmt met Steambox bespaar je die kosten en heb je het binnen een jaar terugverdiend. Als je er van die kant naar kijkt, is het nog een goede investering."

Onverwachte markt tijdens de pandemie

Hoewel je zou denken dat er minder vraag is naar een lunchbox nu thuiswerken op veel plaatsen de norm is geworden, zegt Jaura dat het op sommige werkplekken juist andersom is gegaan. “Tijdens het begin van de coronapandemie zagen we opeens een verschuiving plaatsvinden. We kregen opeens veel e-mails van mensen die in de zorg werken, zoals dokters, verplegers, noem maar op. Daar hoorden ook een aantal bestellingen bij. Het bleek dat veel van die mensen geen gebruik meer mochten maken van openbare magnetrons of kantines. Je ziet dus dat, als ergens iets afneemt, het er op een andere plaats weer bijkomt.”

Volgens Jaura heeft de Steambox ook niet de nadelen van magnetrons, die eten vaker uitdrogen en minder lekker maken. “Bij een magnetron ga ja vaak snel over de temperatuur heen. Bovendien kook je de vitaminen en voedingsstoffen er snel uit. Met stoom heb je meer het effect alsof het eten vers uit de pan komt.”

'De iPhone van de lunchboxen'

Hoewel de eerste Steamboxes nog niet geleverd zijn, is het team al bezig met toekomstige versies. “We zitten al na te denken over een Steambox 2.0. Daarbij denken we al na over welke klantgroepen we vooral willen aantrekken, zodat we het product op maat kunnen maken. Denk daarbij ook aan accessoires,” zegt Giezeman.

Volgens Jaura ziet de startup de eerste Steambox zoals de eerste generatie iPhone. “Die is ook ergens begonnen, maar er zullen nog vele iteraties komen van het product. Er liggen ook wat gekkere iteraties op de plank, maar daar mag ik nog niets over vertellen.” 

De ondernemers zeggen een 'missie' te hebben. Jaura: "Onze visie is freedom of food. We willen mensen in staat stellen om overal en altijd te kunnen eten, warm en gezond."