Bright Duurtest Week 1

Duurtest BMW iX: 'Op vijf manieren schokkend'

BMW iX duurtest test review
10 februari om 11:27
Laatste update: 10 februari om 22:47

De komende weken rijdt Bright-autotester Rutger in de BMW iX: de eerste van de grond af ontwikkelde elektrische BMW sinds de i3.

Rutger Middendorp test auto's in de Bright Duurtest. Volg ook ons YouTubekanaal.

De BMW iX is op zeker vijf manieren schokkend. Dus voordat we volgende week de details induiken, proberen we eerst te begrijpen waar we eigenlijk mee te maken hebben.

Duurt lang

De BMW iX heeft lang op zich laten wachten. Of eigenlijk moet ik zeggen, na de volledig elektrische BMW i3 stadsauto (uit 2013) hadden de Duitsers even de moed opgegeven met volledig elektrisch. Om plots tot het besef te komen dat de revolutie nu toch echt begonnen was en met haastige spoed nieuwe modellen op de markt te brengen. Eerst de iX3, maar die telt niet echt, want dat is een X3 die omgesleuteld is tot elektrisch en nu deze iX. De echte eerste opvolger van de i3.

Enorm groot

De tweede shock is het formaat. Er past denk ik, met een beetje duw- en trekwerk, wel een i3 in deze iX. Hij is gi-gan-tisch. Bijna 5 meter lang (een meter langer dan de i3), 1,69 hoog en 1,96 breed. 10 centimeter hoger en 20 centimeter breder dan een i3. Dat merk je bij het inparkeren, bij het uitstappen en aan de zee van ruimte die je binnenin hebt.

Klein is de BMW iX niet, maar schreeuwerig ook niet.

Ontwerp

Shock nummer drie is het ontwerp. Op papier dacht ik dat dit welhaast de lelijkste BMW uit de recente geschiedenis moest zijn, maar dat blijkt close-up niet waar te zijn. Alles is oversized aan de auto: de deuren, de kenmerkende BMW-'nieren' in de neus, de ramen, de wielen. Het is allemaal groot, maar BMW heeft visueel ook iets unieks gedaan voor deze auto.

Nadat jarenlang de zijramen (of 'daylight opening' als je wilt klinken alsof je er verstand van hebt) steeds kleiner werden en auto’s steeds meer gingen lijken op plekken om je in te verstoppen en verschuilen, heeft de iX opvallend forse zijramen. En omdat de ramen niet zo klein zijn, hoeft er niet van alles op de deur te gebeuren aan kronkels en lijnen om die lap staal nog een beetje visueel interessant te maken. De BMW iX is dus de meest eenvoudig vormgegeven auto van het merk op dit moment.

De magische iDrive knop van glas

De prijzen

De BMW iX begint bij 87.300 euro. Oef. Daarvoor heb je een accu van 71 kWh en een optimistisch bereik van 350 kilometer (officieel 425). Dus wil je liever de iX 50 met een accu van 105 kWh en een bereik van 500 kilometer (630 km officieel) en een prijs van... 107.539 euro.

Ramvol met tech

De laatste shock is de tech in de BMW. Het lijkt op veel plekken een auto die nog als concept op de beursvloer zou moeten staan. Knoppen lijken van diamant gemaakt en de iDrive-knop is met name een visueel hoogtepunt. Je kijkt er dwars doorheen, je kunt niet zien hoe hij vastzit en je kunt op het glazen oppervlak zelfs letters spellen.

Voor de achterpassagiers zijn er maar liefst vier USB-C poorten in de voorstoelen gemaakt en een poort voor een tablethouder. De navigatie gebruikt augmented reality. Langs de ramen laat een ledstrip zien of de auto op slot is, open of aan het laden. De app kan als sleutel dienen. Er zit armsteunverwarming op deze auto. Ja, armsteunverwarming.

Je begrijpt dat ik met trillende beentjes en vol spanning aan deze duurtest begin.

Heb je vragen? Stel ze in een reactie op Twitter of op Facebook.

Rutger Middendorp test auto's in de Bright Duurtest. Volg ook ons YouTubekanaal.

Eerder getest: BMW iX3