Mercedes-auto's gaan data over toestand wegen aan overheid doorgeven
'Verbetert verkeersveiligheid'

Mercedes-auto's gaan data over toestand wegen aan overheid doorgeven

29-03-2022 17:12 Laatste update: 17:35

Auto's van Mercedes-Benz kunnen de komende twee jaar gegevens doorgeven over de toestand van het Nederlandse wegennet. Overheden krijgen zo sneller zicht op schade of slijtage aan de rijbaan, wat de verkeersveiligheid moet verbeteren.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat maakte vandaag bekend dat het gaat samenwerken met Mercedes-Benz om de kwaliteit van de Nederlandse wegen in de gaten te houden. Dat wordt gedaan door geanonimiseerde data van voertuigen te gebruiken.

Om de kwaliteit van de infrastructuur te monitoren zullen de sensoren van duizenden auto’s van Mercedes-Benz gebruikt worden. Volgens minister Mark Harbers moet dat een accurater beeld schetsen over de staat van het wegennetwerk. "Doordat nu niet continu kan worden gemeten, is ons wegbeeld niet actueel. De komende twee jaar zullen alle Nederlandse wegbeheerders de informatie gebruiken."

Wegwerkzaamheden beter plannen

Tijdens het project Road Monitor (ROMO) bekijken wegbeheerders in het hele land hoe ze de data het beste kunnen inzetten. Zo worden de gegevens gebruikt om onderhoudswerkzaamheden beter in te plannen en om te bekijken hoe winterse gladheid efficiënter is te bestrijden. Dat kan bijvoorbeeld door sensoren te gebruiken om te zien of de belijning en verkeersborden goed zichtbaar zijn.

"Uiteindelijk zal het snelle overzicht van de wegsituatie helpen om de verkeersveiligheid te verbeteren", aldus het ministerie.

Eerst toestemming geven

De data die voor ROMO worden ingezet zijn afkomstig van personenauto's van Mercedes-Benz. Volgens het ministerie zullen de gegevens anoniem zijn. Het is nog niet exact bekend welke data er allemaal gedeeld worden door de auto's.

Eigenaren van een Mercedes moeten eerst toestemming geven voordat data zullen worden verzameld. Dat kunnen ze doen via de Mercedes Me-app. Het bedrijf zegt geen data te delen met partijen die niet meedoen aan ROMO en dat gegevens niet te herleiden zijn tot het bronvoertuig.

Nadat data worden verzameld, kunnen alle wegbeheerders die bij het project zijn aangesloten ze bekijken op een dashboard. Daar wordt de verzamelde data gecombineerd met publiekelijk beschikbare informatie over het weer en verkeersongevallen. 

Als sensoren in de Mercedes-auto's bijvoorbeeld lage gripniveaus op de weg detecteren, worden "geanonimiseerde gegevens inclusief GPS-informatie via het mobiele netwerk naar de Mercedes-Benz-cloud gestuurd". Op basis van ervaringen in een Duitse bergregio zegt het Duitse automerk dat de inzet van de data de verkeersveiligheid kan verbeteren. 

Bekijk ook: