Duurtest Hyundai Kona: kan-ie zich meten met de concurrentie?
Bright Duurtest Week 2

Duurtest Hyundai Kona: kan-ie zich meten met de concurrentie?

04-04-2022 09:54 Laatste update: 09:54

Drie weken rijdt Bright-autotester Rutger met de vernieuwde Hyundai Kona Electric. Een auto die jaren na de introductie nog menig nieuwkomer lijkt te verslaan. Vandaag nemen we die nieuwkomers door.

Rutger Middendorp test auto's in de Bright Duurtest. Volg ook ons YouTubekanaal.

Toen de elektrische Kona geïntroduceerd werd, was er weinig concurrentie. De Nissan Leaf was er al een tijdje, maar had een kleinere accu en minder snellaadvermogen. De BMW i3 had een kleiner rijbereik en interieur en een groter prijskaartje. De Renault Zoe was kleiner, had ook een kleinere accu en een huurconstructie voor die accu en dat had voor- en nadelen. Met die auto’s hield het ongeveer op.

Inmiddels hebben we een compleet nieuw segment aan auto’s op de markt. De Stellantis-groep heeft de Citroën ë-C4, de Opel Mokka E en Corsa E, de Peugeot e-208 en e-2008, de DS 3 Crossback E-Tense, Fiat 500e en de Volkswagen-groep heeft de ID.3, ID.4, Cupra Born, Skoda Enyaq en dan hebben we het nog niet over de Chinezen: de Aiways U5, de Seres, de MG ZS EV.

Het landschap ziet er heel anders uit en tussen de 33.000 en 40.000 euro heb je nu heel wat te kiezen. Als we de kleinere auto’s als de Honda E, elektrische Mini en de Fiat 500 even buiten beschouwing laten zijn er drie auto’s of platformen die echt concurrentie vormen voor de Kona: de MG ZS EV, de Volkswagens en de Stellantis-middenklassers.

Kona versus MG ZS EV

Als je kijkt naar de prijs per kilometer rijbereik, dan verslaat de Kona alle concurrenten. Vierhonderd kilometer reëel bereik (ik heb het getest) voor 38.500 euro is zelfs goedkoper dan de meest indrukwekkende Chinese concurrent. Die MG ZS Ev komt hypothetisch op 360 kilometer voor 37.000 euro. Met een grotere accu aan boord. De MG is net een slag ruimer, maar voelt minder af dan de Kona.

De software van de MG is nog wat buggy en kleine details kunnen ergernis opwekken. Zo wil de ZS EV alleen opladen als de deur op slot is. Pak je even iets uit de auto, dan stopt hij dus met opladen en moet je opletten of hij daarna wel netjes verder gaat.

De ZS EV is de meest directe concurrent van de Kona. Je hebt voor minder geld meer opties en meer binnenruimte. Als je vertrouwen hebt dat software updates de auto beter gaan maken, dan zou het een serieuze concurrent zijn. Op dit moment zou mijn voorkeur naar de Kona gaan.

Kona versus Volkswagen

Wat is de directe concurrent van de Kona uit de Volkswagen-groep? Je kunt een ID.4 kopen in de kaalste variant met de kleinste accu. Dan heb je meer binnenruimte, minder intuïtieve bediening en minder rijbereik voor net geen 40.000 euro. Dat klinkt dus niet als de meest voor de hand liggende optie. Ondanks dat de Kona een beetje SUV'ig doet, is de ID.3 of Cupra Born qua prijs, binnenruimte en zitpositie beter te vergelijken.

De Volkswagen ID.3 Pro kost 37.000 euro, heeft een kilometer of 50 minder rijbereik. Kan wat sneller snelladen en oogt wat moderner dan de Kona. De bediening van alle infotainment oogt moderner, maar werkt minder intuïtief. De ID.3 is een ruimere auto, in de juiste kleur en op de juiste velgen ook de knappere auto om te zien. Maar de Kona is makkelijker in gebruik en brengt je verder op één acculading.

Kona versus Citroën ë-C4

Uit het rijtje Stellantis-auto's kies ik ook een wat ongebruikelijke concurrent: de ë-C4. Ten opzichte van de andere auto’s uit de stal geeft de Citroën echt veel binnenruimte voor het geld en de zitpositie is niet zo gek veel anders dan bij de Kona.

De meeste Stellantis-auto’s hebben hetzelfde accupakket van 50 kWh. In het geval van de Citroën kun je daar reëel zo’n 265 kilometer mee rijden. Snelladen gaat met 100 kW, maar het betekent in praktijk dat je krap twee uur snelwegverkeer kan doen voordat je weer gaat laden. Voor dagelijks gebruik is dat helemaal prima.

Maar waar de Kona ingezet kan worden voor de reis naar Zuid-Frankrijk, zou ik dat met de ë-C4 niet zo gauw doen. Daar staat tegenover dat je nog geen 35.000 euro hoeft af te tikken voor de instapper. De ë-C4 is daarmee de budgetkeuze in dit segment, maar kan het op prestaties niet winnen van de Kona.

Voor een auto die technisch gezien al een jaar of vier hetzelfde is, kan de Kona zich opvallend goed meten met de nieuwkomers. Volgende week trekken we conclusies over de Kona Electric.

Rutger Middendorp test auto's in de Bright Duurtest. Volg ook ons YouTubekanaal.