netflix groei kosten kwaliteit kwantiteit nieuwe series seizoenen strenger
De groei is eruit

Netflix gaat op de kosten letten: 'Kwaliteit boven kwantiteit'

22 april om 14:45
Laatste update: 22 april om 14:59

Netflix wijzigt zijn strategie en zou meer willen inzetten op kwaliteit in plaats van kwantiteit. Dat komt naar buiten nadat de streamingdienst het aantal abonnees voor het eerst in elf jaar zag dalen.

Netflix zag zijn beurskoers de afgelopen dagen met ruim een derde krimpen, na het nieuws over de dalende abonnee-aantallen. Netflix kondigde al aan om strenger te gaan controleren op het delen van accounts en overweegt ook een abonnement met advertenties – tot nu toe altijd een taboe voor het bedrijf. "Nou, mooi klote", zei Netflix-topman Reed Hastings tegen zijn personeel over de nieuwe cijfers, meldt The Wall Street Journal.

Intern gaat het roer ook om, zeggen ingewijden tegen de krant. Netflix maakte vorig jaar meer dan vijfhonderd eigen series en films. Ook in de jaren daarvoor was het aanbod nieuwe titels groot, gericht op het winnen van zoveel mogelijk nieuwe abonnees. Dat zou nu gaan veranderen: er zou meer nadruk komen op kwaliteit, met minder risico.

Netflix zou programma's met het grootste rendement voorrang gaan geven, niet programma's met het grootste bereik. Een belangrijke interne maatstaf zou daarbij de verhouding tussen het aantal kijkers en het budget zijn.

Schrappen nieuwe seizoenen

Netflix zou zich ook directer gaan bemoeien met de productie van series en films. Tot nu toe kregen makers bij de productie bovengemiddeld veel vrijheid van Netflix. Keerzijde was het meedogenloze beleid als het ging om het toekennen van nieuwe seizoenen. Series hebben op Netflix slechts enkele weken om zichzelf te bewijzen.

Producenten noemen dat beleid onrealistisch. De grote nieuwe serie Cowboy Bebop maakte bijvoorbeeld afgelopen november zijn debuut: een tweede seizoen was al besteld. Maar toen de kijkcijfers kennelijk tegenvielen, schrapte Netflix die plannen na vijf weken. Netflix zelf zegt overigens dat het series net zo vaak annuleert als zijn concurrenten.

Sommige producenten klagen ook dat Netflix te weinig rekening houdt met concurrenten. "Ze zien niet wat zich buiten hun muren afspeelt, misschien omdat ze arrogant zijn of het kan ze niet schelen", zegt producent Jeff Fierson tegen The Wall Street Journal. Fierson maakte een film en serie voor Netflix. Hij noemt als voorbeeld de serie 'Daybreak', die op Netflix verscheen toen concurrent Disney+ met The Mandalorian kwam en Apple net zijn dienst Apple TV+ introduceerde.

Kosten beter verdelen

Netflix zou ook geld willen besparen door minder te betalen voor licenties: uitzendrechten voor series die het niet zelf maakt. Netflix zou die kosten met 25 procent willen verlagen. Om de rechten langer vast te houden betaalde Netflix tot nu toe een percentage van 20 tot 35 procent bovenop het licentiegeld; dat zou nu worden vervangen door een vast bedrag.

Verder zouden exclusieve contracten met bekende producenten worden heroverwogen, omdat de resultaten geen onverdeeld succes waren. Vervolgseizoenen zouden ook wat minder afleveringen krijgen om de kosten te drukken, een trend die nu al zichtbaar is.

Netflix zou zich meer gaan richten op series waar minder actieve abonnees naar kijken: die abonnees zijn meer geneigd hun abonnement op te zeggen. Ook zou het bedrijf zijn kosten beter willen balanceren tussen zijn grootste series en de rest van zijn producties. Zo zou het aanstaande nieuwste seizoen van Stranger Things 30 miljoen dollar per aflevering kosten. De populaire soap Virgin River kost zo'n 3 miljoen dollar per aflevering, maar zou toch een groot succes zijn voor Netflix.

Einde aan binge-watching?

Als laatste zou Netflix aan zijn planning willen sleutelen. Daarvoor is nieuwe topman Andy Kubitz binnengehaald, eerder verantwoordelijk voor de programmering bij de zenders ABC en CBS. Netflix heeft het binge-watchen groot gemaakt: elk nieuw seizoen in één keer beschikbaar stellen. De meeste concurrenten werken echter met een wekelijks model.

Door niet alle afleveringen in één keer beschikbaar te stellen, blijft het publiek er langer over praten, is de gedachte. Netflix was de afgelopen jaren vrij onverbiddelijk in het binge-model, maar breekt daar nu al deels mee. Het aanstaande vierde seizoen van Stranger Things verschijnt namelijk niet ineens, maar in twee losse delen: de eerste helft op 27 mei, de tweede helft vijf weken later op 1 juli.

Luister ook de Bright Podcast: